Letos se ale situace stabilizovala a mohla by se pozvolna blížit stavu, který byl obvyklý před krizí. ČTK to sdělil výkonný ředitel Proficio Petr Halík. Black Friday každoročně připadá na poslední listopadový pátek, letos se uskuteční 26. listopadu.

Proficio podle Halíka sledovalo třítýdenní období před, při a po Black Friday u 50 internetových prodejců různého zaměření. Zatímco po oblíbené slevové akci tržby e-shopům klesají, loni se snížily přibližně o pětinu, rostou naopak v týdnu, kdy se koná. Internetoví prodejci v roce 2018 i 2019 zaznamenali mezitýdenně vyšší prodeje o 32 procent.

"Black Friday je dlouhodobě zajímavá příležitost jak pro zákazníky, tak pro e-shopy. Někdo na něj dokonce čeká celý rok, aby si mohl koupit zboží za výhodnější ceny. Obrovský nárůst e-commerce v loňském roce však způsobil, že akce tak trochu zapadla," uvedl Halík.

Češi loni v internetových obchodech podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Výkonný ředitel APEK Jan Vetyška dříve uvedl, že letos obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard Kč.