







Trend tak se zpožděním navazuje na již dva roky trvající problémy výrobců nových vozů, které po covidových problémech významně zasáhly problémy s dodávkami dílů z válkou zmítané Ukrajiny a uzavření výrobních závodů v Ruské federaci. Vyplývá to z analýzy trhu Barometr ojetých vozů, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
"Obecně sice nabídka ojetých vozů na tuzemském trhu meziročně i meziměsíčně mírně rostla, ale to se týká zejména starších vozů, kterých se ze západních zemí v současné době dováží nejvíce od roku 2008 . U zánovních aut, kterými zákazníci dosud nahrazovali výpadky v dodávkách těch nových, se s určitým odstupem začíná projevovat nedostatek stejně, jako na primárním trhu. Tím, že nejsou nová auta, tak pochopitelně nemohou v dostatečné míře vznikat ani ta zánovní. To je jeden z důvodů, proč medián ceny u mladých ojetin jen za poslední rok vzrostl víc jak o čtvrtinu," řekl Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla mediánová cena zánovních aut v tuzemsku o 136 000 korun (26,2 %) na letošních 655 000 korun, v Polsku o 27 306 PLN (32,4 %) na letošních 111 506 PLN (585 680 CZK) a na Slovensku o 4 010 EUR (18,7%) na současných 25 500 EUR (622 733).
Nejčastěji nabízenou značkou zánovních aut na českém trhu byla v prvním kvartálu Škoda se 7 094 vozy různých modelů, stejně tak na Slovensku (1 166 aut). V Polsku u zánovních aut vedla Toyota s 2 363 vozy. V Česku následoval Volkswagen s 1 544 auty, třetí místo obsadil Mercedes-Benz s 1 179 nabízenými ojetinami. Tachometr nabízených aut nejčastěji ukazoval hodnotu 17 552 km.
Meziročně přibylo v nabídce 300 vozů (41 %) s hybridním pohonem a 203 vozů (86,4 %) s čistě elektrickým pohonem. Mezi zánovními auty bylo nejvíce těch s karoserií SUV, následovaly hatchbacky a kombíky. Mezi SUV se na prvních třech místech pohybovaly škodovácké modely Kodiaq, Karoq a Kamiq.