ČSA jsou od loňského března v úpadku, v červnu soud povolil jejich reorganizaci, kterou má na starosti mateřská společnost Smartwings. O reorganizačním plánu mají věřitelé hlasovat 28. března.

Náklady ČSA byly loni 1,01 miliardy, tržby činily 673 milionů korun. "Likvidní situace dlužníka je průběžně negativně ovlivňována zadržováním prostředků ze strany platebních bran, a to ve vyšším rozsahu, než kolik činí expozice neproletěných letenek a dokladů. Cash flow bylo pozitivně ovlivněno prodejem emisních povolenek v průběhu října 2021 (příjem ve výši cca 122,055 mil. Kč)," uvedl insolvenční správce.

Situaci dopravce může výrazně ovlivnit ruská invaze na Ukrajinu. Podle společnosti Prague City Air, která je novým investorem ČSA, směřují klíčové a nejziskovější trasy aerolinií právě na Ukrajinu a do Ruska.

Prague City Air vlastní majitelé Smartwings Jiří Šimáně a rodina Vikových. Podle reorganizačního plánu poskytne firma Českým aeroliniím vypořádací úvěr 125 milionů korun, ze kterého budou vyplaceni věřitelé. Prague City Air by měla poskytnout také provozní úvěr 15 milionů korun. Vůči úvěru bude zastaven letoun Airbus A319, což je jediný stroj, který aerolinky vlastní. Podíly stávajících akcionářů mají zcela zaniknout.

Server upozornil také na znalecký posudek, který zpracovala společnost Grant Thornton Appraisal services pro účely rozdělení peněz jednotlivým skupinám věřitelů. Hodnotu ČSA vyčíslila na 266 milionů korun. Peníze by měli získat dva zajištění věřitelé, tedy společnosti Quiver Beta a Lufthansa Technik, na cestující s vouchery na letenky má zbýt 87 až 111 milionů korun. Na ostatní nezajištěné věřitele má připadnout 96 až 120 milionů korun, na akcionáře nezbyde nic. Výhrady k tomuto postupu má Česká spořitelna, která je jedním z bankovních věřitelů. Soud je ale odmítl.

ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už předloni propustil kolem 300 pracovníků. Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se zmenšila flotila letecké společnosti, provoz však dále pokračuje.

Také mateřská společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace.