Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Expert: Velkých řetězců s módou je v ČR asi 12, spadá pod ně zhruba 20 značek

Košile
Košile
Foto: Pixabay

Velkých řetězců s módou v současné době na českém trhu působí asi 12, funguje pod nimi zhruba 20 značek. ČTK to řekl partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Mezi nejvýznamnější sítě patří podle něj švédská H&M. Ta svůj první obchod otevřela 13. září 1947 ve městě Västeraas ve středním Švédsku, tehdy pod názvem Hennes.

Do skupiny H&M, která je druhým největším prodejcem módy na světě, spadají kromě H&M značky COS, Monki, & Other Stories či Arket, většina jich ale podle Kotrbáčka zatím není v České republice zastoupena.

Největším světovým prodejcem oblečení je španělská Inditex Group se značkami Zara, Bershka, Stradivarius nebo Pull and Bear. "Dále v ČR působí polská LPP Group se značkami jako Reserved, House, Cropp , Mohito a Sinsay, dalšími řetězci jsou C&A; Marks & Spencer, který je mimo Spojené království pouze v ČR a Řecku, New Yorker, Primark, Terranova, Lindex, Mango, Takko a prémiovější řetězce jako Peek & Cloppenburg či Van Graaf," uvedl.

Konkurence mezi sítěmi s módou se podle vedoucího poradenství k zákazníkům a digitalizaci ve společnosti KPMG Lukáše Cingra zvyšuje každým rokem. Příčinu vidí v růstu nebo vstupu on-line obchodníků jako Zalando a About You, a masově oblíbených řetězců jako Primark, který v ČR loni otevřel svou první prodejnu na pražském Václavském náměstí a příští týden přidá další v Brně.

Společnost H&M vstoupila do ČR v roce 2003, nyní tu provozuje 48 prodejen, v blízké době neplánuje síť rozšířit, uvedla za firmu Slavomíra Barnová. "Řetězce jako H&M dnes najdeme prakticky ve všech nákupních centrech. Další prostor již zde pravděpodobně není, jelikož prodejny by nedosáhly potřebného obratu," řekl Cingr. Nové příležitosti jsou podle něj ale v prodeji na internetu.

H&M patří v obchodních centrech k tzv. kotevním nájemcům, kteří obchody provozují na velké ploše, aby dokázali nabídnout co nejširší sortiment. "Trendem je nyní optimalizovat počet jednotek a v portfoliu si nechávat ty opravdu dobré a reprezentativní, které přesně vyhovují koncepci konkrétního brandu – retaileři nejsou připraveni dělat kompromisy. Tedy méně jednotek, ale o to kvalitnějších," uvedl dále Kotrbáček.

V důsledku vysoké inflace a rostoucích životních nákladů maloobchodníkům klesají tržby. V červenci se podle dat Českého statistického úřadu meziročně propadly o 7,2 procenta, prodejcům oblečení a obuvi klesly proti sedmému měsíci loňského roku o 6,4 procenta.

"Současná situace je tvrdá pro všechny maloobchodníky i spotřebitele, tím pádem roste opatrnost a sledování výdajů," řekl Cingr. Barnová z H&M ovšem uvedla, že zájem českých zákazníků neklesá, pouze se mění typ zboží, po kterém je největší poptávka v závislosti na sezoně. "Aktuálně je to s návratem do škol dětské oblečení," doplnila.

Témata:  obchody oděvy

Související

Aktuálně se děje

15. srpna 2025 18:19

Trump a Putin u jednoho stolu jako příležitost zbohatnout. Sázkaři na příměří nevěří

Dnešní aljašská schůzka amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho ruského protějšku Vladimira Putina s velkou pravděpodobností v příměří nevyústí. Myslí si to alespoň sázkaři celého světa, kteří své štěstí zkouší na online predikční platformě Polymarket. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Finanční stres může dolehnout na kohokoliv. Je možné se mu vyhnout?

Finanční stres může dolehnout na kohokoliv. Je možné se mu vyhnout?

Většina lidí se čas od času stresuje kvůli penězům. Přijde situace, kdy máte vyšší než obvyklé výdaje, v zaměstnání dostanete nižší odměny nebo máte poníženou mzdu kvůli nemoci. O finančním stresu se mluví ve chvíli, kdy narušuje váš každodenní život. Kvůli strachu o peníze se nemůžete soustředit na jiné oblasti života a užívat si drobné i větší radosti. Jak nad finančním stresem vyzrajete?