"Maloobchodní tržby se v dubnu meziročně zvýšily ve všech sortimentních skupinách prodejen. Výrazněji rostly tržby v prodejnách s nepotravinářským zbožím, které byly loni zavřené v důsledku pandemie koronaviru," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Doplnila, že nejvíce narostly tržby prodejnám s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, nicméně úrovně roku 2019 nedosáhly.

Prodejny s oděvy a obuví meziročně utržily o 121,3 procenta více a prodejny sportovního vybavení o 17 procenta více. Zhruba o 15 procent se zvýšily tržby obchodníků s domácími potřebami, s počítači a kosmetickými a toaletními výrobky, zdravotnické prodejny měly tržby proti loňskému dubnu o osm procenta vyšší. Vyšší tržby vykázaly i specializované potraviny, o devět procent.

Vedle toho e-shopy si v tržbách meziročně opět pohoršily, tentokrát o 14,2 procenta. Důvodem byla vysoká srovnávací základna z loňského roku, kdy protiepidemická opatření omezila prodej v kamenných obchodech, což přimělo zákazníky nakupovat více prostřednictvím internetu. "Při srovnání se situací před pandemií, s rokem 2019, se však internetovým obchodům tržby výrazně zvýšily," uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 6,3 procenta a meziměsíčně o 0,3 procenta. Lidé méně utratili jak za koupi aut včetně náhradních dílů, tak i za opravy.

Analytici: Za růstem tržeb může být obava ze zdražování

Za dubnovým růstem tržeb v maloobchodu může být podle analytiků obava lidí z dalšího zdražování. Spotřebitelé ale už mnohdy sahají do úspor z dob epidemie koronaviru, lze tedy čekat, že maloobchod se v následujících měsících kvůli rostoucí inflaci poklesu tržeb nevyhne. Vyplynulo to z vyjádření analytiků pro ČTK.

Tržby v maloobchodě podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně stouply o 6,2 procenta, o měsíc dříve rostly podle revidovaných údajů o 5,7 procenta. K nárůstu tržeb pomohly zejména vyšší prodeje oděvů a obuvi, proti loňskému dubnu si však polepšily prodejny všech druhů zboží. Meziměsíčně byly maloobchodní tržby o 0,1 procenta vyšší.

Ekonom UniCredit Bank Jiří Pour soudí, že za růstem tržeb byla chuť domácností utrácet, nebo obava z dalšího zdražování. V dalších měsících podle něj ale útraty domácností negativně ovlivní snižování reálných mezd vinou vysoké inflace a vysoké úrokové sazby zdražující úvěry. Předpokládá proto, že za celý letošní rok spotřeba domácností výrazně zpomalí.

"Dopad vysoké inflace a nejistoty v souvislosti s dopady války na Ukrajině je zatím zřejmě alespoň částečně kompenzován dosavadními úsporami domácností," doplnil analytik Komerční Banky Jan Vejmělek.

Také ekonom společnosti Delloite Václav Franče si myslí, že se vliv vysoké inflace na maloobchodní tržby v dubnu příliš neprojevil, ale v následujících měsících to patrně bude jinak. Navíc spotřebitelská důvěra je podle něj nejnižší za posledních deset let. "Podle naší prognózy by se měl růst maloobchodních tržeb překlopit do záporu v září a v záporném teritoriu vydržet po zbytek roku 2022 a po celý rok 2023," dodal.

Hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek poznamenal, že obchody s oblečením a obuví, které podle statistiků měly největší vliv na růst maloobchodních tržeb, proti předcovidovému roku 2019 stále prodávají o pětinu méně zboží, i když ceny jsou mnohem vyšší. "Celkově tržby v maloobchodě od loňského znovuotevření v květnu v podstatě stagnují. Lidé se tehdy vrátili do obchodů, nicméně jejich nákupy od té doby vlastně nijak nevzrostly," doplnil.

Lidé jsou v nákupním chování podle Dufka stále opatrní a vyšší zájem je jen o poměrně malou část obchodů, zejména o ty s elektronikou. Vzhledem k vývoji kupní síly musí lidé sahat do rezerv a podobně jako Pour se domnívá, že nákupní chování může být ovlivněné obavou z dalšího zdražování. Na úspory se může ale spoléhat jen část obyvatel, proto očekává, že maloobchod se poklesu tržeb nevyhne.

V souvislosti s meziměsíčním srovnání lze podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta říci, že tržby se drží při zemi a jde spíše o slabší výsledek. "Nadále platí, že některé segmenty ještě nedosáhly předpandemické úrovně," uvedl. Do dalších měsíců podle něj panuje ohledně výhledu maloobchodních tržeb nejistota a lze očekávat, že budou klesat a lidé si budou odpouštět dražší nákupy.