Sdružení upozornilo, že za zářijovým růstem stála z velké části nízká úroveň prodeje ve srovnatelném období loni, kdy výrobu automobilů omezil nedostatek polovodičů. Růst v září výrazně zrychlil proti srpnu, kdy činil 4,4 procenta. V srpnu skončilo déle než rok trvající období, kdy se prodej každý měsíc snižoval.

Svaz dovozců automobilů už dříve oznámil, že prodej nových osobních aut v České republice za tři čtvrtletí meziročně klesl o 11,1 procenta na 143.843 vozů. V září však prodej vzrostl o 5,2 procenta na 14.898 vozů.

Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v září prodej v zemích EU meziročně vzrostl o 50,5 procenta na 45.788 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se tak zvýšil na 5,8 procenta ze 4,2 procenta před rokem, uvádí ACEA. V prvních třech čtvrtletích však prodej meziročně klesl o 14,8 procenta na 346.024 vozů a tržní podíl se snížil z 5,4 na 5,1 procenta.

Výroba aut za tři čtvrtletí stoupla téměř o desetinu na 913 tisíc vozů

Výroba osobních aut v Česku za tři čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostla o 9,8 procenta na 913.148 vozů. V samotném září bylo vyrobeno 111.374 automobilů, což je proti loňskému devátému měsíci o 98 procent víc, tedy téměř dvojnásobek. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvních třech kvartálech ve svých tuzemských závodech 513.508 osobních automobilů, což je o 0,2 procenta méně než ve stejném období loni. V září však její produkce stoupla meziročně o 117 procent na 60.601 vozů. Elektrických vozů a hybridů vyrobila Škoda 51.875, tedy desetinu z celkové produkce.

Nošovický závod automobilky Hyundai letos zvýšil výrobu o 17 procent na 242.900 osobních automobilů. V září továrna zvýšila produkci o 17 procent na 29.300 vozidel. Z celkového počtu mělo 22.292 aut čistě elektrický a 24.470 plug-in hybridní pohon. Jejich podíl byl celkem 19 procent. Kolínská Toyota zvýšila výrobu o 42 procent na 156.740 aut. V září produkce vyrostla o 537 procent na 21.473 aut. Téměř polovinu produkce za devět měsíců tvořily hybridní vozy.

"Ve světle přetrvávajících problémů v dodavatelských řetězcích je skvělou zprávou, že pozitivní trend z posledních měsíců se podařilo udržet a produkce automobilů v ČR meziročně vzrostla o 9,8 procenta. Je však zapotřebí zohlednit, že skoro stoprocentní meziroční nárůst výroby osobních vozidel za září, je dán především nízkými výrobními výsledky v roce 2021, kdy naplno propukla čipová krize," podotkl prezident sdružení Martin Jahn ze Škody Auto.

Zásadní pro firmy podle Jahna nadále zůstávají ceny energií. "Jakkoli vláda v mezidobí ohlásila některá opatření, stále není jasně definováno řešení pro řadu středních a velkých podniků. Bez efektivní pomoci v tak komplexním odvětví, jakým je autoprůmysl, přitom platí, že výpadek jednoho či dvou klíčových dodavatelů může zastavit celý výrobní řetězec," dodal Jahn.

V prvních třech čtvrtletích bylo v Česku vyrobeno 3862 autobusů, což je o 11 procent více. Vysokomýtské Iveco zvýšilo produkci o desetinu na 3477 autobusů, SOR Libchavy zvedl produkci o 17,5 procenta na 355 autobusů. Škoda Electric vyrobila 14 elektrobusů a KHMC 16 autobusů.

Společnost Tatra Trucks jako jediný tuzemský producent nákladních aut vyrobila v prvních devíti měsících 907 vozidel, tedy o 32 více než ve stejném období loňského roku.

Jawa Moto zvýšila produkci o tři čtvrtiny na 1433 motocyklů.