Digitální ekonomika střední Evropy mezi lety 2019 a 2021 podle ní rostla tempem 13 procent ročně a doháněla tím velkou pětku, kterou tvoří Francie, Německo, Itálie, Španělsko a Velká Británie, rostoucí o sedm procent. Česká digitální ekonomika v tomto období rostla tempem deset procent ročně. Český e-commerce dosáhl růstu 17 procent ročně, a udržel si tak prvenství v tržbách na obyvatele mezi zeměmi střední a východní Evropy, vyplývá ze studie.

Internetový obchod v Česku a dalších zemích střední Evropy i nadále poroste i přes postcovidové zpomalení, uvedla společnost McKinsey. Podíl e-commerce na celkovém obchodu, který v Česku dosahuje 18 procent a v celém regionu 16 procent, je totiž stále nižší než u zemí velké pětky (21 procent) nebo u světových digitálních lídrů, dodala.

Dalšímu růstu podle ní pomůže zvyšování pohodlnosti internetových nákupů, rozšiřující se dostupnost produktů a služeb, výhodnější ceny, jednoduché platby a spolehlivé dodávky zboží. Dále pak rozvoj on-line tržišť, digitální inovace s cílem maximalizovat komfort po zákazníky v oblasti plateb, rychlého doručení zboží a jeho snadného vrácení.

Region má podle studie McKinsey velkou šanci urychlit růst informačních technologií. Příležitostí je očekávaná největší realokace kapitálu v dějinách vyvolaná potřebou dekarbonizace a zvyšující se orientace vedení firem na budování nových podniků a inovace.

"Manažeři očekávají, že za pět let budou nové podniky, produkty a služby přinášet až polovinu výnosů jejich společností. Ukazuje se, že investice do akcií společností úspěšných v budování nových podniků mají navíc 1,5krát vyšší pravděpodobnost dosažení nadprůměrné návratnosti v porovnání s investicemi do ostatních firem," uvedl řídící partner McKinsey Dan Svoboda.

Budování nových podniků by se podle firmy mohlo zaměřit technologie, ve kterých má střední Evropa silnou pozici a dokáže konkurovat na celosvětové úrovni, například čisté technologie, nové materiály a potenciálně také automatizace výroby, konektivita nebo biotechnologie. Střední Evropa může akcelerovat svou digitální ekonomiku také proexportní orientací, dodala společnost.

Podle provozní ředitelky společnosti Creative Dock Gabriely Teissing může být akcelerátorem budoucího digitálního Česka i zcela nová kategorie budování podniků, tzv. corporate venture building, a technologických projektů. "Odhadujeme, že celá kategorie corporate venture building byznysu má hodnotu převyšující miliardu dolarů ročně a poroste padesátiprocentním tempem ročně. V České republice tak v oblastech financí, pojištění nebo retailu budou vznikat nové produkty a služby, které bude využívat na desítky milionů lidí po celém světě," řekla ČTK.