Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

V prvním kvartálu vzniklo podprůměrné množství nových firem

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Od začátku letošního roku bylo v ČR založeno 7 600 nových firem. To je o 5 % méně než ve stejném období 2021 a o 123 víc než v roce 2020. V porovnání s předchozími osmi lety tak bylo v prvním kvartálu 2022 registrováno podprůměrné množství společností. Důvodem jsou přetrvávající ekonomické problémy. Celkový počet firem v ČR vzrostl na 538 620. Informace dnes zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet.

„Období mezi lety 2020 až 2021 bylo pro podnikatele a manažery jedno z nejobtížnějších v novodobé historii, když se museli vyrovnávat s novými podmínkami, které se vynutil boji proti onemocnění COVID-19. Koncem loňského roku se přidaly problémy s dodávkami zboží z Asie, firmy po celém světě začala dusit vysoká inflace a vysoké ceny komodit. Očekávané ekonomické zotavení a mírný optimismus po pandemii zhatila rusko-ukrajinská krize. Vyhlídky do budoucnosti jsou nejisté. To jsou hlavní důvody, proč letos v ČR vzniká podprůměrné množství firem,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Za první tři měsíce letošního roku podnikatelé založili 7 600 nových společností, což je druhý nejnižší počet od roku 2017. Celkově vzniklo 7 361 společností s ručením omezeným a 239 akciových společností. Nejčastějšími obory činnosti je nespecializovaný velkoobchod (773 nových firem), pronájem a správa nemovitostí (667), výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona (346) a administrativní činnosti (332).

Ačkoliv v prvním kvartálu bylo založeno 7 600 nových subjektů, celkový počet firem ze zvýšil jen o 4 249 firem z 534 371 na 538 620.

Témata:  firmy Česko

Související

Aktuálně se děje

9:31

Osmdesátník Karel Šíp. První dárek od televize rozbalil předčasně

Dnešek je dnem Karla Šípa. Právě na prvního června 2025 připadají jeho kulaté osmdesáté narozeniny. Jeden dárek rozbalil oslavenec i s televizními diváky už v sobotu večer. Česká televize, která vysílá jeho talk show Všechnopárty, totiž uvedla dokumentární film o známém moderátorovi. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.