Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co dává světu Česko? Učí ho pít pivo, píše prestižní server

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Už šest let Česká republika tiše rozjíždí vlastní formu "pivní diplomacie" – státní program, který si klade za cíl šířit českou pivní kulturu do světa tím nejpříjemnějším způsobem: přímou zkušeností se zlatavým mokem. Každý rok zve zahraniční sládky z USA, Kanady a nově i Austrálie, aby strávili několik dní v českých pivovarech, na chmelnicích, v hospodách i v kurzech čepování, píše BBC.

Australský sládek Liam Taheny byl jedním z dvaceti hostů posledního „pivního summitu“. Po příjezdu byl ohromen nejen kvalitou piva, ale i tím, jak hluboké znalosti o pivu mají běžní Češi. „V Austrálii takto o pivu mluví jen ti největší nadšenci nebo hlavní sládek,“ řekl s úžasem.

Pivní diplomacie, podporovaná českým Ministerstvem zemědělství, není jen o degustaci. Cílem je naučit zahraniční sládky a čepmastery, jak má správné české pivo chutnat a vypadat – od výroby až po servírování.

Program zahrnuje setkání s legendami českého pivovarnictví, jako je Václav Berka z Plzeňského Prazdroje nebo Adam Brož z Budvaru. Sládci také navštěvují inovativní firmy jako Lukr, která vyrábí speciální boční výčepy umožňující perfektní čepování s krémovou pěnou.

Cílem není jen export fyzického piva, ale šíření kulturního odkazu – podobně jako to před dvěma dekádami udělalo Thajsko se svou kuchyní skrze projekt Global Thai. Ten způsobil explozi thajských restaurací po světě a výrazně pomohl propagaci tamní gastronomie. Česká republika nyní zkouší totéž – jen s pivem.

A výsledky se dostavují. Po světě, zejména v Severní Americe, přibývá řemeslných pivovarů, které vaří autentické české ležáky. A právě účast na českých „pivních summitech“ se často stává klíčovým impulsem.

Od roku 2015, kdy Lukr prodal do USA dvanáct výčepních hlav, vzrostl prodej na až 2 000 kusů ročně. Sládci z USA a Kanady zakládají pivovary inspirované českou školou – od Sacred Profane v Maine po Godspeed Brewing v Torontu.

Češi jsou na své pivo právem hrdí – vaří ho už od roku 993 a pijí ho víc než jakýkoli jiný národ na světě. V mnoha částech země je levnější než balená voda a zároveň považováno za kulturní dědictví. Jak vysvětluje Lucie Janečková z pražského Institutu Pivo: „Správně natočené pivo je otázkou respektu. Když vidím špatně načepované pivo, bolí mě to.“

Přes veškeré snahy však jedno zůstává: opravdový zážitek z českého piva nelze vyvézt. Čerstvost, prostředí a způsob podání jsou klíčové. „V Kanadě české pivo chutná jinak, není čerstvé,“ říká Ryan Moncrieff, sládek z Rafter R Brewing v Saskatchewanu. „Chci, aby Čech, který ochutná moje pivo, řekl: ‚Tohle chutná jako doma.‘“

A právě v tom spočívá hlavní přínos české pivní diplomacie. Nejen že inspiruje zahraniční sládky, ale zároveň láká milovníky piva z celého světa, aby přijeli ochutnat pravý ležák tam, kde vznikl – do Česka.

„Na zdraví naší budoucí návštěvě České republiky,“ pronesl australský sládek při posledním přípitku. A pokud bude pivní diplomacie dál nabírat na síle, nebude to zdaleka jeho poslední návštěva. 

Témata:  Česko pivo

Související

Aktuálně se děje

3. července 2025 9:35

Drama na nebi. Felix Slováček vyděsil rodinu, fanoušky i piloty

Jen krátce předtím, než uplynou tři měsíce od smrti všemi obdivované Anny Slováčkové, si lidé dělali obavy o jejího otce Felixe Slováčka. Toho totiž potkala náhlá zdravotní příhoda na palubě letadla. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy