Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

ČD se nemohou účastnit tendrů, může za to jedna formulace

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Jana Maxová, EuroZprávy.cz

Praha - Podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) se České dráhy kvůli novému zákonu o veřejných zakázkách, který platí od října, nemohou zúčastnit tendrů. Dráhy totiž mají akcie v jiné podobě, než vyžaduje právní norma.

Podle zákona o veřejných zakázkách by měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. České dráhy ale mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou. Externí právní analýza pro dráhy podle serveru lidovky.cz uvádí, že by kvůli tomu mohly například napadnout soutěže na provoz vlaků na tratích napadnout konkurenti Českých drah.

"Zákon podle našeho názoru stanoví jednoznačné pravidlo: vítězem veřejné zakázky se nemůže stát akciová společnost, která nemá výlučně zaknihované akcie. Pokud tedy existuje rozpor mezi zákonem o ČD a zákonem o zadávání veřejných zakázek, pak je nutno zvážit změnu zákona," sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

"Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách," řekl serveru ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Podle předsedy dozorčí rady ČD Milana Ferance není nový zákon pro dráhy akutním problémem, protože soutěže na železniční tratě nezačnou dříve než za rok.

Témata:  České Dráhy veřejné zakázky Dan Ťok

Související

Aktuálně se děje

28. července 2025 9:35

Nová obchodní dohoda USA a EU je dobrou zprávou pro Česko. Kvůli autům

Spojené státy a Evropská unie se dohodly na nové podobě obchodních vztahů. Vývoz EU do USA bude čelit 15procentnímu clu u většiny exportních položek (výjimku mají představovat zejména farmaceutické přípravky a dále ocel a hliník), a to včetně automobilů a autodílů. To je dobrá zpráva pro Česko, jehož automobilový průmysl je na vývozu do USA poměrně silně závislý, i když zejména nepřímo, hlavně skrze Německo.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy