Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Rekordní sprint na jih Čech. Pendolino už jezdí v běžném provozu rychleji než stošedesátkou

Pendolino jezdí do Českých Budějovic až dvousetkilometrovou rychlostí.
Pendolino jezdí do Českých Budějovic až dvousetkilometrovou rychlostí.
Foto: České dráhy

Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Vysokorychlostní jednotka Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti díky technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.

První Pendolino na pravidelné lince do Českých Budějovic vyrazilo jako vlak IC 591 Pendolino ve 20:27 z pražského hlavního nádraží a do jihočeské metropole dorazí ve 22:02. Ranní spoj IC 590 Pendolino vyrazí z Budějovic minutu před šestou, do Prahy přijede v 7:29. 

„Modernizace železniční tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi přináší další hmatatelné výsledky. Díky nasazení rychlých jednotek Pendolino a úpravám infrastruktury se podařilo zkrátit jízdní dobu a zvýšit komfort cestování. Jedná se o významný posun na české železnici, kterým položíme základ pro provoz vyššími rychlostmi na budoucích vysokorychlostních tratí, na nichž budou české vlaky jezdit až 320 km/h,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. 

„Zrychlování vlaků a celkové zkracování jízdních dob vnímám jako jeden z klíčových nástrojů v posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Jsem hrdý, že je to právě vlak Českých drah, který jako první na pravidelné lince u nás dosahuje cestovní rychlosti až 200 km/h, a věřím, že v trendu zrychlování budeme intenzivně pokračovat. Naše vlaky jsou na to totiž připraveny, nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 km/h,“ popsal předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec rychlostní možnosti vlaků.

„Kromě rychlejšího cestování ale prodloužení Pendolina do Českých Budějovic přináší také nové možnosti cestování z východu na jih Čech. Večerní spoj totiž navazuje na vlak SC 500, který přijíždí z Bohumína do Prahy a fakticky i funkčně tak dochází k prodloužení tohoto spoje a vzniku unikátního přímého spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice,“ dodal.       

Svou maximální provozní rychlost mohou Pendolina využívat v traťových úsecích Votice – Sudoměřice u Tábora a Soběslav – Doubí, které jsou pro vlaky s naklápěcí skříní projektovány na maximální rychlost 200 km/h.

„Prolomení stávajícího rychlostního limitu je pro nás víc než jen provozní změna – je to symbolické otevření nové kapitoly české železnice. Efektivní zkracování jízdních dob představuje jednu z priorit Správy železnic, a nemusíme se bavit jen o projektu vysokorychlostních tratí. Například právě tady, na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, před námi stojí stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, díky kterým se podaří trať napřímit a cestujícím tak ušetřit další cenné minuty. Tunely začneme razit už v příštím roce,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. 

V průběhu let došlo k výraznému zkrácení jízdních dob mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Zatímco v první polovině 90. let dosahovala běžná cestovní doba délky až 3 hodiny, nyní zvládne ranní Pendolino tu samou trasu za 90 minut. 

„Mám opravdu radost, že se na jihočeské železnici konečně odehrávají velké změny k lepšímu. Modernizují se tratě, přibývají nové vlaky a zlepšuje se komfort cestování. Pendolino do Českých Budějovic je dalším důkazem, že se jižní Čechy posouvají dopředu. Představte si, že ráno vyjedete z Budějovic a za hodinu a půl jste v centru Prahy, večer se pohodlně vrátíte zpět v jednom z nejrychlejších vlaků u nás. Ale nejde jen o rychlost, doprava musí být zároveň atraktivní, pohodlná a spolehlivá. To je standard, který si obyvatelé Jihočeského kraje bezesporu zaslouží. A nejen proto, že právě u nás se začala psát historie železnice v českých zemích,“ upozornil hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

„My jsme si letos koncem července slavnostně připomínali prvopočátky naší železnice a 200 let od uvedení do provozu slavné koněspřežné dráhy. Tenkrát trvalo zdolání 128 kilometrů dlouhé trasy z Českých Budějovic do Lince celých čtrnáct hodin. V kontextu se supervlakem Pendolino, který jede z našeho krásného města do Prahy hodinu a půl je to až neuvěřitelné. Navíc místo dřevěných nepohodlných lavic nabízí velký komfort a skvělé zázemí pro celé rodiny. Myslím, že Budějčáci tento počin Českých drah velmi ocení, ranní spoj si oblíbí a budou jezdit pravidelně. Někdy se k nim samozřejmě ráda přidám,“ sdělila primátorka Českých Budějovic Dagmar Škodová Parmová.

„Zrychlení spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi na 90 minut je ukázkou toho, jak má moderní železnice vypadat. Je to přínos nejen pro Pražany, ale i pro celou republiku. Rychlejší, pohodlnější a atraktivnější cestování pomůže odlehčit silnicím a posílit železniční dopravu jako páteřní způsob přepravy. Praha vítá každý krok, který nás přibližuje modernímu evropskému standardu,“ dodal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Témata:  vlaky Pendolino České Dráhy

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2025 12:40

21. listopadu 2025 17:25

Vánoční trhy 2025 brzy začnou. Co letos nabídnou?

Vánoční atmosféra již tradičně zaplavuje dvě hlavní pražská náměstí, a to Staroměstské náměstí a Václavské náměstí. Návštěvníci se mohou těšit na bohatou nabídku i doprovodný program, který potrvá každý den od 10:00 do 22:00. Trhy začínají na obou náměstích 29. listopadu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Petr Fiala odvolil v Brně. (3.10.2025)

Premiér Fiala dostal vyznamenání od papeže

Předseda vlády v demisi Petr Fiala převzal ve čtvrtek 20. listopadu 2025 z rukou apoštolského nuncia v České republice, arcibiskupa Jude Thaddeuse Okola, významné papežské ocenění. Konkrétně se jedná o Velký kříž Řádu Pia IX., latinsky zvaný Cavaliere di Gran Croce dell'Ordine Piano, který mu udělil papež Lev XIV. Toto vyznamenání představuje nejvyšší poctu, jíž Svatý stolec oceňuje osobnosti veřejného života.