reklama

Kapela Ortel a její frontman Tomáš Ortel, vlastním jménem Tomáš Hnídek, bývají označování na krajně pravicové, xenofobní či rasistické. Přesto si letos došli pro stříbrné slavíky. A to nelibě nesli někteří umělci. Banga na protest opustil sál Karlínského divadla, poukazoval přitom na to, že členové skupiny na pódium vystoupali se symbolem nacistické SS na košilích. V reakci na kritiku se stal zpěvák romského původu cílem hodně tvrdých a velmi vulgárních útoků často s rasistickým podtextem.

„Ano, česká společnost je trochu rasistická, a s tím se budeme muset smířit," uvedl v pořadu Pro a proti Českého rozhlasu sociolog, bývalý člen hnutí Islám v České republice nechceme a někdejší předseda Alternativy pro Českou republiku Petr Hampl. Zároveň ale dodává, že snaha úplně odstranit jakýkoli rasismus z celé společnosti působí mnohem větší škody než rasismus jako takový.

O sám by se prý jako Banga rozhodně nezachoval. „Kdybych v sále seděl já, pravděpodobně bych Ortelu zatleskal... Ortel neposlouchám, můj hudební vkus je jiný, ale co jsem kdy od skupiny slyšel, mi nepřišlo jako něco jakkoli nepřijatelného nebo špatného," dodal Hampl.

Radek Banga se podle něj svým protestem chtěl zřejmě jen osobně zviditelnit. „Byl to nějaký zpěvák, který do té doby byl známý v úzkém okruhu lidí, ale jinak o něm nikdo nevěděl. Nejvíc mě na celé kauze znepokojuje ta snaha cenzurovat," uvedl Hampl.

„Tahle země potřebuje víc vlastenectví nebo toho, čemu se říká nacionalismus... Kdo zpochybňuje národní princip, zpochybňuje i demokracii. Pokud tady chceme demokracii a občanská práva, obávám se, že nemáme jinou možnost než si pěstovat vlastenectví," dodal.

Také filozof Václav Němec se domnívá, že slovo rasismus pro stav české společnosti není úplně vystihující. „Mísí se tam celý konglomerát fenoménů jako rasismus, nacionalismus, xenofobie, strach z neznámého a podobně," vysvětloval pro rozhlas. I proto mluví o „intoleranci", která je podle něj v naší společnosti až příliš vysoká.

Celá kauza podle něj je o vytváření určitých norem a mantinelů ve společnosti. „Není tady místo pro zásah cenzury, ale je zde místo pro pro chování lidí, kteří dokážou odsoudit to, co produkuje kapela Ortel, ale i to, co Tomáš Hnídek produkoval ve zjevně neonacistické skupině Conflict 88," připomněl neonacistickou minulost kontroverzního zpěváka.

Ortel se přitom podle Němce pohybuje velmi dovedně na hraně toho, co je napadnutelné právně. Texty skupiny podle něj právně napadnutelné nejsou, neumí si proto představit, že by byly předmětem nějaké cenzury.

Kritická slova pak snesl také na hlavu Hampla. Jeho výroky podle Němce svědčí o selhání elit. „Člověk, který má trochu citlivost pro to, co skupina Ortel představuje, by měl v sobě najít odvahu se proti tomu postavit a vyjádřit svůj osobní postoj, ne snažit se o cenzuru," tvrdí filosof.

Nesouhlasí ani s jeho výrokem o nacionalismu. „Národ v Evropě je romantická fikce z 18. a 19. století pro to, aby se vytvořila náhradní kolektivní identita za dřívější náboženskou identitu. Oživovat dnes tyto nacionalismy je prostě nebezpečná hra," varuje Němec.