Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

ODS a TOP 09 zavedení otcovské dovolené nechtějí

26. kongres ODS
26. kongres ODS
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Opoziční ODS a TOP 09 nechtějí zavedení nároku otců na týdenní placenou dovolenou po narození dítěte, jak jej navrhuje vláda.

Úpravu chtějí z novely o nemocenském pojištění pozměňovacím návrhem vypustit. Sněmovna my mohla o předloze hlasovat po dnešním druhém čtení za dva týdny. Pojednává také o vyšší nemocenské pro dobrovolné záchranáře a o rozšíření nároku na sirotčí důchod.

Otcovská dovolená by podle pravicové opozice nezlepšila rodinné vazby ani rovnost mužů a žen, jak tvrdí kabinet. Vedle rozpočtových dopadů upozorňují ve zdůvodnění předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura a Gabriela Pecková (TOP 09) taky na to, že živnostníci si často nemocenské pojištění neplatí, a na otcovskou dovolenou by tedy nedosáhli.

Stanjura v debatě uvedl, že otcovská by byla novou plošnou sociální dávkou. Stát by podle něho měl spíše motivovat zaměstnavatele, aby dbali na slaďování pracovního a rodinného života.

Muži by mohli podle novely nastoupit na týdenní volno do šesti týdnů po narození potomka. Pokud odváděli nemocenské pojištění, dostávali by z něj 70 procent vyměřovacího základu svého příjmu, tedy stejně jako ženy na mateřské.

Témata:  TOP 09 ODS těhotenství, rodina, děti

Související

Aktuálně se děje

10. prosince 2025 8:26

Poslední rozloučení s Patrikem Hezuckým (†55). Evropa 2 oznámila termín a místo

Na den přesně týden poté, co Česko oběhla smutná zpráva o jeho odchodu, se rodina a přátelé rozloučí s moderátorem Patrikem Hezuckým. Uzavřený smuteční obřad proběhne v pátek odpoledne v Praze. Hezucký podlehl vážné nemoci, bylo mu 55 let. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Vánoční Coca-Cola kamion zahájil turné u Westfieldu Černý Most (10.12.2025)

Vánoce jsou tady. Legendární kamion Coca-Cola vyráží na turné po republice

Ikonický červený vánoční kamion Coca-Cola se stal pro mnohé lidi po celém světě symbolem začátku sváteční sezóny. Tato tradice, která v sobě nese myšlenku vzájemné pospolitosti a sdílení, se po roce vrací i do České republiky, aby rozdávala vánoční kouzlo a zároveň podpořila dobrou věc. Letošní kampaň je navíc silně spojená s tradičním vánočním zvonečkem, který připomíná, že kouzlo Vánoc spočívá v okamžicích, kdy se schází rodina a přátelé.