Praha - 1. květen není pouze Svátek práce, ale i svátek zamilovaných. Češi ovšem za šperky či květiny utrácejí mnohem méně než v únoru na Valentýna.
Celkem za šperky k únorovému svátku zaplatí lidé kartou 1,56 milionu Kč, zatímco v květnu je to 801.000 Kč. Vyplývá to z údajů projektu České spořitelny s názvem Životní etapy, který propojuje několik zdrojů od etnografických rozhovorů, přes databáze klientů České spořitelny, až po tematické výzkumy.
"Květina je tradiční dárek k svátku zamilovaných a obecně platí, že na Valentýna lidé za tento symbol lásky utratí přibližně dvakrát více než na Máchův 1. máj," uvedla vedoucí výzkumu Monika Hrubá.
Romantickou večeři si lidé dopřávají ve větší míře na Valentýna, kde za jídlo v restauracích zaplatí 4,58 milionu Kč proti 3,62 milionu Kč v květnu. Zato do kina či divadla vyráží o obou svátcích zhruba ve stejném počtu.
"Mladí bývají často označováni za 'mamánky' a čísla by to i potvrzovala. Přes 30 procent žen a polovina mužů ve věku 25 až 29 let bydlí u svých rodičů," upozornil hlavní analytik České spořitelny David Navrátil. Za posledních 20 let se tento podíl zdvojnásobil.
Data také potvrzují, že mladí odkládají založení rodiny. Maminky v dnešní době porodí první dítě těsně před třicítkou, zatímco před 20 lety to bylo těsně po dvacítce. Hlavním důvodem změn je vzdělávání. Zatímco před 20 lety dosáhlo pouze 15 procent mladých vyššího odborného a vysokoškolského vzdělání, nyní je toto číslo více než dvojnásobné, čtvrtina mužů a více než třetina žen.
Související
1. května 2020 13:19
3. května 2019 12:00
2. května 2019 10:45
1. května 2019 13:50
1. května 2018 20:36
1. května 2018 17:23