Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Hospodářská komora zpochybňuje nově vypsaný tendr na mýto

Dan Ťok, ministr dopravy
Dan Ťok, ministr dopravy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Hospodářská komora má pochyby o korektnosti mýtného tendu za 29 miliard, který vyhlásilo ministerstvo dopravy. Upozorňuje na úřední svévoli resortu, ignoraci posudků a přehlížení zájmů veřejnosti včetně podnikatelů v silniční dopravě.

"Máme pochybnosti o tom, zda utajovaná příprava zadávacího řízení proběhla korektně a bez ohrožení veřejného zájmu," uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Podmínky tendru podle komory nebyly vůbec konzultovány s veřejností. Na podezřelý postup ministerstva dopravy upozorňoval už v listopadu 2016 prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. V dopise adresovaném premiérovi vyjádřil znepokojení nad tím, že zpoplatnění a rozšíření mýta po roce 2019 ministerstvo dopravy nepředložilo k řádnému připomínkovému řízení, tedy projednání a diskusi s veřejností, zejména se zástupci podnikatelů v silniční dopravě. Těch se přitom novinka dotýká nejvíce. Dopis tehdy zůstal bez odpovědi.

Ministerstvo dopravy přitom počítá s tím, že od roku 2019 rozšíří mýto o dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Takový krok ale Hospodářská komora považuje za zbytečný. Také posudek společnosti Deloitte jednoznačně doporučoval, aby se mýto optimálně rozšířilo pouze o 474,1 km na silnicích první třídy s tím, že by to měly být výhradně úseky, které nahrazují chybějící úseky dálnic. "Není teď například jasné, zda připravované rozšíření mýta na silnicích první třídy pokryje svými výnosy vynaložené náklady, zdali toto rozšíření přispěje k tomu, aby zpoplatněné úseky pozemních komunikací byly méně objížděny přes města a obce, či zda naopak toto objíždění ještě nezesílí se všemi negativními důsledky na průjezdnost a technický stav komunikací nižší úrovně. Nejasné je také, jakým způsobem do poptávaného budoucího systému mýta budou zahrnuté současné mýtné kapacity," dodal Šíp na webu komory.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

Témata:  mýtné hospodářská komora Ministerstvo dopravy České republiky Dan Ťok

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 13:37

Ondřeji Brzobohatému došla trpělivost s útoky. Tiffany Richbitch končí

Do úzkých dostala Ondřeje Brzobohatého jeho bývalá manželka Taťána Kuchařová tím, co o něm začala šířit v rámci stále probíhajícího soudního sporu. Po poslední vlně útoků už známému hudebníkovi došla trpělivost. Rozhodl se udělat zásadní věc. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.