Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Česko volá po vystoupení z EU? ODS má jasno

26. kongres ODS
26. kongres ODS
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha – Na začátku května Česko oslavilo dvanácté výročí vstupu do Evropské unie. Mnohé hlasy volají, že v současné době by bylo zemi lépe mimo tuto skupinu a volají po referendu o vystoupení ČR z osmadvacítky. Podle ODS je to ale nereálné.

„Vystoupit z EU je nerealistické, není ani jasné, co bychom dělali potom. Unie má spoustu chyb, já sám jsem dlouhodobě nespokojen s tím, kam se vyvíjí evropská integrace, a naše strana patří k těm, kdo se snaží o reformu. Ale něco úplně jiného je vystupovat, myslet si, že bychom mohli existovat mimo její rámec. Každý, kdo něco takového veřejnosti nabízí, nabízí nemožné," uvedl na sociálních sítích šéf ODS Petr Fiala.

Strana proto navrhuje ne vystoupit, ale reformovat unii. ODS zveřejnila své pozice týkající se zahraniční politiky. EU by podle ní měla být více flexibilní. „Každý stát musí mít možnost zapojit se pouze do takových společných projektů EU, které jsou pro něj výhodné," myslí si občanští demokraté.

Chtěli by také zahájit debatu o navrácení části pravomocí z úrovně EU zpět na národní úroveň. Krmě toho chtějí vyjednat trvalou výjimku z přijetí jednotné evropské měny. Dalším bodem pak je „podpora Státu Izrael jako jediného skutečného demokratického státu na Blízkém východě".

Rozvíjet by se podle ODS měl také volný obchod prostřednictvím mezinárodních smluv, např. Transatlantická dohoda o obchodu a investicích mezi EU a USA (TTIP).

Prohloubit by se pak měla spolupráce mezi Českem a jeho partnery v NATO a zároveň by se měla země zapojit jen do těch projektů Společné bezpečnostní a obranné politiky EU, které se nebudou dublovat s aktivitami NATO a skutečně posílí společnou obranyschopnost unie.

Témata:  Petr Fiala ODS EU

Související

Aktuálně se děje

14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy