Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Naše kampaň je vedena pozitivně. Když kritizujeme, tak nabízíme řešení, říká šéf pirátů

Ivan Bartoš je český politický aktivista a od října 2009, s přestávkou mezi červnem a zářím 2013, předseda České pirátské strany. Autor: Jori Bertel
Ivan Bartoš je český politický aktivista a od října 2009, s přestávkou mezi červnem a zářím 2013, předseda České pirátské strany. Autor: Jori Bertel
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Praha - Pirátská strana nejde do letošních voleb s úmyslem pouze překročit pětiprocentní hranici pro vstup do Sněmovny, za cíl si dává zisk alespoň desetiny hlasů. Předseda Pirátů Ivan Bartoš v předvolebním rozhovoru ČTK řekl, že vyšší mandát by umožnil prosadit víc z programu.

Piráti jsou podle něj v případě vstupu do Sněmovny připraveni být v opozici, ale i vstoupit do vlády, pokud budou naplněny podmínky povolební strategie. Podporu kabinetu podmiňují mimo jiné tím, že do něj nebudou nominováni nekompetentní lidé nebo politici s korupční historií.

Bartoš řekl, že cíl získat deset procent hlasů je současně ambiciózní i střízlivý a vychází z průzkumů veřejného mínění. "Já si myslím, že protože jsme nelhali v kampani, pokračujeme v té pozitivní komunikační linii a máme dobrý program, tak že ustojíme i nějaké ty antikampaně, které v závěru volební kampaně očekávám," uvedl.

Alespoň desetiprocentní zisk má být klíčem k tomu, aby strana měla větší možnost prosadit své myšlenky. "Míra toho, jak budeme moci uplatnit náš program, je přímo úměrná mandátu, který dostaneme. Takže naše meta není 'dostaneme se do Sněmovny, jupí'. Chceme být relevantní silou," vysvětlil Bartoš.

Přirozeného partnera mezi ostatními stranami pro Piráty Bartoš nevidí. "Struktury a principy fungování stran jsou hierarchické, autoritativní, strany často nedodržují vlastní stanovy a nikdo to neřeší. Byli bychom rádi, kdyby se demokratizovaly, odhodily by lidi s korupční minulostí, pak samozřejmě povolební partnerství je možné," uvedl.

Požadavek na to, aby případní partneři Pirátů nenominovali do vlády lidi s problematickou minulostí, má strana ve své povolební strategii. "Protože jsou (právně) nevinní, tak si Piráti uzurpují právo říct, které osoby to jsou. A my nejsme benevolentní ke lhaní, korupci nebo vině, která z pozice té funkce na historických kauzách prostě byla, ale odskákal to třeba nějaký úředník," vysvětlil Bartoš.

Piráti chtějí prosadit změny předpisu o přístupu k informacím. "My jsme s tím chtěli přijít ještě před volbami přes senátory, ale nemělo to smysl, protože by to zapadlo v prvním čtení a nestihlo by se projednat," řekl Bartoš. Návrh prošel řadou konzultací a měl by vylepšit předpis, který nyní supluje proaktivní roli státu ke zveřejňování informací, dodal.

Z registru smluv by měly podle představ Pirátské strany zmizet výjimky, povinnost zveřejňovat smlouvy by se měla týkat všech státních firem včetně společnosti ČEZ. "Zastavit bychom chtěli EET a okamžitě provést jeho revizi," uvedl Bartoš. Řada podniků podle něj nyní skomírá, protože někdejší ministr financí Andrej Babiš (ANO) neposlouchal námitky, že je nevhodné na EET trvat u e-shopů či plateb kartou či malých živnostníků. "A třetí a čtvrtá vlna je z našeho pohledu nesmysl," řekl k dalším fázím projektu.

Třetí fáze EET, startující 1. března 2018, se má týkat stánkového prodeje občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, stejně jako prodeje na farmářských trzích nebo služeb účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se do systému mají zapojit také vybraní řemeslníci či další služby.

Piráti chtějí také transparentnější legislativní proces. Bartoš zmínil například to, že v prvním čtení poslanci podpoří často i zákon, který chtějí později razantně pozměnit, aby ho později dostali do žádoucího tvaru. Veřejnost ale postup nezná. Zlepšit by se také měla distribuce materiálů. "Poslanci pracují s fascikly s doporučeními výborů, aniž by ty návrhy četli," míní.

Jejich kampaní před sněmovními volbami se už zabýval soud, když se Jana Nečasová (dříve Nagyová) zatím neúspěšně domáhala odstranění své karikatury z jejich předvolebního "vězeňského autobusu", předseda Pirátské strany Ivan Bartoš ale odmítá to, že je pirátská kampaň negativní. V předvolebním rozhovoru pro ČTK řekl, že v nedávné textové analýze komunikace stran lingvisti vyhodnotili naopak Piráty jako nejracionálněji komunikující. Největší hodnotu kampaně vidí v tom, že roste díky dobrovolné práci příznivců odspoda a organicky. Finančně vyjde na osm milionů korun, což je méně než desetina zákonem stanoveného limitu, který plně využijí největší strany.

"Naše kampaň je vedena pozitivně. Když kritizujeme, tak jednak nabízíme řešení a jednak to neděláme tou formou, že bychom na politiky vyřvávali. Vždy je v tom humor," uvedl Bartoš. Zdůraznil, že kritika není základem kampaně, kterou strana zahájila už v květnu, kdy začala představovat programová témata ve 14 oblastech podle gesce ministerstev. Už na jaře Piráti prezentovali například koncept superrovné daně pro zaměstnance včetně kalkulačky, později spustili aplikaci, jejímž prostřednictvím lze během deseti minut založit podnikání.

"Přinášíme myšlenky, máme v programu, jak ty věci dělat lépe. Ale když někdo něco dělá špatně a ještě lidem lže, což, bohužel, na těch billboardech a vůbec ve fungování politiků vidíme, tak říct, že král je nahý, není žádná agrese, ale slušnost," uvedl.

V minulý týden zveřejněném videu upozorňují Piráti na kauzu privatizace těžební společnosti OKD spojované s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) či Čapí hnízdo šéfa koaličního hnutí ANO Andreje Babiše. Považují je za ukázky korupčního chování a netransparentnosti politické scény, která se brání zveřejňování smluv na internetu. "My máme od začátku jako strana smlouvy na internetu, transparentní účet, registr lobbistických kontaktů. Takže si můžeme dovolit ty politiky kritizovat z pokrytectví, protože my Piráti kážeme vodu a pijeme vodu," konstatoval Bartoš.

V poslední fázi předvolebního klání strana sází na facebookové příznivce, kterých se aktivně přihlásilo 80.000, virální šíření informací, ale také na kontaktní kampaň. Lodě Pirátů, na které se složili přispěvatelé na portálu HitHit, se vypravily i na Moravu. Tam zamíří i projekt vystoupení na náměstích okresních měst, při kterých kandidáty doprovázejí hudebníci. Před volbami vyšlo také podzimní číslo Pirátských listů, tedy novin psaných členy a sympatizanty strany, v nákladu 750.000. Rozdávají je kandidáti, ale i příznivci strany. Letní náklad 250.000 rozdali kameloti z řad dobrovolníků za měsíc.

Přes 5000 lidí na facebooku deklarovalo, že stranu bude volit. "Tím se stávají vysílačem kampaně ve svých sociálních skupinách, které třeba o jejich preferencích vůbec nevěděly, začali hájit program Pirátů ve svých sociálních bublinách," uvedl Bartoš, podle kterého to často není jednoduchý krok.

Témata:  Česká pirátská strana Ivan Bartoš volby 2017

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.