Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ministerstvo práce má chyby v účetnictví ve výši 8,4 miliard korun

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil, jak Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) postupovalo při vedení účetnictví, sestavování účetní závěrky a závěrečného účtu za rok 2016. Ukázalo se, že MPSV nevedlo správné, úplné a průkazné účetnictví. Celkové nesprávnosti dosáhly 8,4 miliardy korun. NKÚ to oznámil na svém webu.

Nejvýznamnější nedostatky se týkaly například účtování o výnosech z předfinancovaných projektů z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost za více než 4 miliardy korun. MPSV je zaúčtovalo až v roce 2016, ale mělo tak učinit už o rok dříve. Ministerstvo také neúčtovalo o dlouhodobých podmíněných závazcích z uzavřených smluv.

Nesprávnost za více než 627 milionů korun měla dopad na vykázané zůstatky podrozvahových účtů.

Podle kontrolorů vedlo MPSV v roce 2016 neprůkazné účetnictví a neprovedlo řádnou inventarizaci svých účtů. Ministerstvo často měnilo účetní software a údaje, které do něj vkládalo, nebyly dostatečně podrobné. Od roku 2011 změnilo MPSV svůj účetní software třikrát, naposledy v roce 2016. Přechod na nový systém ale nemělo dobře připravený. Nedostatky byly už v počátečních stavech nastavených v účetním systému.

Kontroloři zjistili nedostatky také v údajích předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu. Tyto údaje mají podat detailní informace o pohybech prostředků státního rozpočtu, tedy o příjmech a výdajích ze státního rozpočtu. Díky nim lze sledovat předpokládané příjmy, odhadnout výdaje a sledovat jejich skutečné plnění. Nesprávnosti v těchto údajích podle NKÚ přesáhly 143 milionů korun.

Nespolehlivost údajů a vysoká míra nesprávností v účetnictví u jednotlivých ministerstev ohrožuje cíle účetní reformy, která proběhla v roce 2010. Údaje z účetnictví slouží jako zdroj informací k řízení veřejných financí. Účetní reforma měla tedy zajistit jejich spolehlivost. Národní účty by se měly opírat o spolehlivé údaje právě z účetnictví vládního sektoru. "Závažné nedostatky v účetnictví ministerstev proto mohou negativně ovlivnit konsolidované účetní výkazy za Českou republiku," dodal nku.cz.

Témata:  Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky NKÚ (Nejvyšší kontrolní úřad) účetnictví

Související

Aktuálně se děje

16. května 2025 10:51

Důchody v Česku? Lidé se stále sžívají s velkou změnou. Úřad musí vysvětlovat

Velká důchodová změna, která se týkala výplatních termínů, proběhla již v dubnu. Úřady ale neponechávají nic náhodě a v květnu znovu upozorňují důchodce, že jim peníze budou přicházet v první polovině kalendářního měsíce. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Petr Pavel

Prezident podepsal superdávku. Co se změní?

Prezident Petr Pavel v pátek 16. května stvrdil podpisem dva klíčové zákony, které přinášejí zásadní proměnu systému sociální pomoci v České republice. Nově zavedená tzv. „superdávka“ má nahradit několik dosavadních sociálních příspěvků a sjednotit je do jedné dávky. Cílem změn je zvýšit přehlednost systému, zacílit pomoc efektivněji a omezit administrativní zátěž.