Praha - Češi se řadí mezi nejméně poctivé zákazníky v Evropě. Jak ukázal průzkum agentury EOS KSI, téměř pětina českých spotřebitelů neplatí za služby či zboží včas, z toho 42 procent dluhy neplatí záměrně.
Opozdilým zákazníkům v ČR trvá účty v prodlení vyrovnat průměrně 14 dní. Češi své jednání nejčastěji odůvodňují aktuálními finančními problémy (67 procent) či špatnou pamětí (40 procent).
V podílu lidí, neplatí za zboží a služby záměrně, se Češi letos společně s Belgičany (43 procent), Řeky (45 procent) a Rumuny (50 procent) řadí mezi nejméně poctivé zákazníky Evropy. Na druhé straně žebříčku stojí s deseti procenty Němci.
"Se zákazníky, kteří se tímto způsobem vyhýbají odpovědnosti za dluhy, se setkáváme stále častěji. Tento trend v posledních letech zaznamenáváme napříč celou Evropou. Zatímco v roce 2015 své závazky záměrně neplatilo 15 procent dlužících zákazníků, o rok později to byla již pětina. Počet nepoctivých spotřebitelů proti loňskému roku narostl o téměř 90 procent," uvedl jednatel EOS KSI Vladimír Vachel.
Dodal, že 11 procent českých firem nemá standardizovaný proces vymáhání dluhů. "Firmy by nezaplacené účty neměly podceňovat. Čím později je s klienty řeší, tím menší šance na zaplacení mají," uvedl.
Vedle zapomnětlivců a nepoctivců existuje velká část spotřebitelů, kteří včas neplatí kvůli krátkodobým finančním problémům. Více než dvě třetiny Čechů nejsou schopny platit včas, jelikož v době splatnosti nemají dostatek financí. Podobně jsou na tom Slováci (68 procent).
Témata: platební morálka firem, Češi, ekonomika, CZK (česká koruna)