Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zeman žádnou kampaň "nevede", už ho ale stála 17 milionů

Miloš Zeman
Miloš Zeman
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od kterých na prezidentskou kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti na Hrad do pondělní půlnoci. Prezident Miloš Zeman opakovaně uváděl, že kampaň nepovede. Na nepeněžitých bezúplatných plněních ho přitom stála téměř 17 milionů korun. Na účet dostal Zeman další 4,5 milionu korun.

Podle informací z volebního webu nejvíce stála velkoplošná venkovní reklama, a to asi 7,9 milionu korun. Stejně jako správu sociálních sítí, audiovizuální služby a grafické práce ji zadal spolek Přátelé Miloše Zemana. Předsedou jeho představenstva je Zemanův kancléř Vratislav Mynář.

Tisk a rozesílání letáků do schránek s "životním příběhem" Zemana zadal Jaroslav Třešňák z Teplic, zaplatil za ně 3,2 milionu korun. Inzerci v denním tisku sponzorovala firma Euro - Agency, vložila do ní 1,8 milionu korun. Tisk a rozeslání letáků za další dva miliony korun zaplatila společnost EWAS.

Strana práv občanů, kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference, vyúčtovala administrativní podporu a využití kanceláře, výrobu a instalaci reklamních plakátů na sloupy veřejného osvětlení nebo dobrovolnickou práci na celkem asi 1,2 milionu korun.

Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.

Na volební účet dostal Zeman asi 4,5 milionu korun, žádné náklady z účtu nezaplatil. Dva miliony obdržel od firmy DAKO-CZ. Ta patří do holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada. Další milion mu darovala firma Composite Components, za kterou stojí Petr Rusek, jenž mimo jiné působí jako předseda představenstva firmy Tatra Trucks patřící do Strnadova holdingu.

Dalších 900.000 korun Zeman dostal od Jana Nekoly z Jíloviště. Muž se stejným bydlištěm stojí za agenturou NKL Žofín. Od P. M. Consulting Moravia s.r.o. obdržel 100.000 korun. Na účet mu také přišlo velké množství haléřových darů se vzkazy od odpůrců.

Jiří Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění pak bylo za 1,9 milionu korun, největší část tvoří práce manažera kampaně Jakuba Kleindiensta za 650.000 korun, vedoucího kanceláře Petra Koláře za 450.000 korun nebo kinoreklama v CineStar za 330.000 korun.

Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžité plnění měla hodnotu asi 256.000. Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.

Témata:  Miloš Zeman prezidentská kampaň prezident ČR

Aktuálně se děje

18. dubna 2024 21:33

Julia Navalná je na seznamu 100 nejvlivnějších lidí světa časopisu Time

Julia Navalná, vdova po zesnulém ruském opozičním vůdci Alexeji Navalném, hovořila pro časopis Time o svém rozhodnutí vstoupit do politiky poté, co se objevila na obálce jeho posledního čísla, které je věnováno stovce nejvlivnějších lidí světa.

Zdroj: Radek Novotný

Další zprávy