Praha - Prezidentský kandidát Jiří Drahoš získal každého sedmého voliče prezidenta Miloše Zemana z druhého kola prezidentské volby před pěti lety. Vyplývá to ze sociologického průzkumu společností Kantar TNS a Median, jehož výsledky dnes zveřejnila Česká televize (ČT).
Dotazování se uskutečnilo v sobotu, v druhý den letošního prvního kola prezidentské volby. Průzkum také ukázal, že Zemana častěji volili méně vzdělaní a starší voliči.
Zemana si v letošním prvním kole volby vybralo 68 procent jeho voličů z roku 2013, devět procent tehdejších voličů jeho protivníka ve druhém kole Karla Schwarzenberga a 32 procent tehdejších nevoličů. Bývalý předseda Akademie věd Drahoš v prvním kole získal 14 procent Zemanových voličů, 41 procent Schwarzenbergových a 28 procent lidí, kteří se druhého kola prezidentské volby před pěti lety nezúčastnili.
Ukazuje se, že Zemanova podpora se přestrukturovala, řekl k číslům sociolog agentury Median Daniel Prokop. "Ne všichni, kteří ho volili, ho mají rádi, naopak nějaké další lidi získal," řekl k prezidentovi. Drahoš podle něj dokáže oslovit část dřívějších Zemanových voličů, kterým vadí menší důstojnost vykonávání úřadu. Menší část dřívějších Schwarzenbergových voličů Zeman mohl získat podle Prokopa svými postoji k migraci nebo Evropské unii.
Z hlediska vzdělání Zemana letos volilo 54 procent lidí bez maturity, 31 procent se středoškolským a 19 procent s vysokoškolským vzděláním. U Drahoše byla situace opačná. Hlas mu dalo 38 procent vysokoškoláků, 31 procent lidí se střední školou a 18 procent bez maturity, ukázal průzkum.
Témata: Miloš Zeman, Jiří Drahoš, průzkumy
Související
28. října 2024 16:46
12. října 2024 4:30
11. října 2024 15:47
2. října 2024 12:34
30. září 2024 11:40
29. září 2024 15:55