KOMENTÁŘ MIROSLAVA HORKÉHO – Nejméně transparentní kampaň, napojení na čínský byznys, dezinformace a polopravdy. I to jsou synonyma pro kampaň prezidenta Zemana a jeho lidí před druhým kolem prezidentské volby, kde se utká s akademikem Jiřím Drahošem. Podobný přístup stál už za jeho první výhrou, kdy udolal tehdejšího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga.
Nejméně transparentní kampaň, napojení na čínský byznys, dezinformace a polopravdy. I to jsou synonyma pro kampaň prezidenta Zemana a jeho lidí před druhým kolem prezidentské volby, kde se utká s akademikem Jiřím Drahošem. Podobný přístup stál už za jeho první výhrou, kdy udolal tehdejšího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga.
Buďme ale spravedliví, i Zemanovi odpůrci se dopustili šíření velmi vážné dezinformace před prvním kolem prezidentských voleb. Řeč je o letácích, které vyzývaly jeho voliče, aby nešli k prvnímu kolu, protože současná hlava státu automaticky postupuje do druhého. Sdělení navíc obsahovalo chybný termín druhého kola volby. Výzvou se zabývalo i Zemanem kritizované Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám. Daleko více přešlapů má ale na účtu okolí Miloše Zeman. Ten své podporovatele trpělivě hájí a je vidět, že mu jejich přešlapy vůbec nevadí, ba naopak.
„Stop imigrantům a Drahošovi“ je oficiální billboard, za kterým stojí Spolek přátel Miloše Zemana, který vede hradní kancléř Vratislav Mynář. Ve spolku je také senátor Jan Veleba, který zároveň předsedá Straně práv občanů „Zemanovcům“. Ten místo aby vysvětlil, kdo dává peníze na kampaň a zda jeho strana také přispěla nějakou částkou, zbaběle utekl ze studia DVTV Martina Veselovského. Transparentnost vskutku ukázková. V neprospěch Zemana publikují také některé dezinformační servery. Ty hodnotí Drahoše jako člověka, který chce urychleně přijmout euro a hordy tisíců migrantů. K billboardům, za kterými Zeman stojí, se vyjádřil i jeho dvorní moderátor Jaromír Soukup. Ten si v pravidelném pořadu se Zemanem dovolil zapochybovat o přínosu této negativní kampaně. Myslí si, že takové billboardy mohou prezidentovi spíše uškodit. To Zeman odmítá a stojí si za tím, že pojítko mezi vítáním migrantů a Drahošem je nabíledni.
Zajímavý pohled na kampaň Zemana nabídl investigativní novinář Jaroslav Kmenta. Ten se dlouhodobě zabývá nekalými praktikami a obchody politiků a tzv. kmotry. Finance na negativní billboardy prý zprostředkovává kritizovaný Vratislav Mynář a Martin Nejedlý, který je údajně napojen na Rusko. Za výše zmíněným billboardem mají podle jeho slov stát peníze od čínské společnosti. Zeman je velkým zastáncem obchodu s komunistickou Čínou, kde se učí stabilizovat společnost. Novinář kritizuje, že se Zeman k těmto nitkám otevřeně nepřihlásí.
Právě směs dezinformací a prvků negativní kampaně výrazně ovlivnila výsledek první prezidentské volby před pěti lety. Letáček „Nevolte Karla Schwarzenberga“ v nejčtenějším českém deníku Blesk byl z větší části lživý a manipulativní. Zdá se, že dezinformace a polopravdy ovládnou letos zejména sociální sítě. A nebudou se týkat jen Jiřího Drahoše, ale i Miloše Zemana. Vzpomeňme na status nejmenovaného brněnského politika, který na Facebook napsal, že Zeman má rakovinu a zbývá mu pouze pár měsíců života. Doufejme, že český volič se nenechá zviklat a případné třaskavé informace si dostatečně ověří z několika na sobě nezávislých zdrojů.
Témata: komentář, Miloš Zeman, Jiří Drahoš, Karel Schwarzenberg, prezidentská kampaň
Související
19. listopadu 2024 13:06
1. listopadu 2024 11:37
11. října 2024 18:44
6. října 2024 17:52
6. září 2024 13:51
12. července 2024 20:35