Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Rozšíření mýtného o 900 km silnic? Svazy a asociace kritizují Ťoka

Dan Ťok, ministr dopravy
Dan Ťok, ministr dopravy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Asociace krajů i odbory dále kritizují plánované rozšíření mýtného o 900 kilometrů silnic po roce 2019. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je představa, že by mohl dané zpoplatnění vyjmout, bez zrušení tendru nerealistická.

"Všichni přítomní, to znamená Asociace krajů, Svaz měst a obcí a podnikatelská reprezentace jednoznačně řekli, že nesouhlasíme s vedením mýtného systému na těch 900 kilometrů," uvedl dnes prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák po setkání s Ťokem a premiérem v demisi Andrejem Babišem (ANO).

Sobotkova vláda o vypsání veřejné soutěže prý rozhodla politicky nezodpovědně. "Zástupci ANO tvrdí, že s tím nesouhlasili, a že i na vládě někteří z nich hlasovali proti," dodal Hanák.

"Pan Hanák mi předal právní analýzu, že se dá stihnout nová soutěž. Já sám sem v ní našel nelogičnosti. Dát 14 dní na zkušební provoz pro nový systém, když ten minulý potřeboval 14 měsíců, mi prostě přijde komické," oponuje Ťok.

Zrušení tendru na jednání požadovala také Hospodářská komora. "Je nyní na politické reprezentaci, aby nalezla řešení, které zabrání rozšíření mýta na silnice první třídy. Takové zpoplatnění totiž poškodí hlavně drobné podnikatele, protože jim zvýší jejich náklady. Druhotným efektem bude vytlačení dopravy na nezpoplatněné úseky silnic druhých a třetích tříd, což bude mít zase negativní dopady na města a obce," uvedl dnes za komoru Tomáš Vrbík.

Rozšíření zpoplatněných úseků zadala ministerstvu minulá vláda a jeho případné vyjmutí z podmínek tendru by musela nařídit současná vláda. Ministerstvo dopravy dříve uvedlo, že bez výběru nového provozovatele mýtného systému není možné výběr mýta po roce 2019 zajistit a zároveň již nestihne vypsat novou soutěž. Česku by navíc kvůli zrušení tendru hrozily sankce Evropské komise.

Do výběrového řízení na provozovatele mýtného systému po roce 2019 se hlásí současný provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Původně měli zájemci nabídky včetně cenové kalkulace úřadu poslat do 11. ledna, nyní je novým termínem 8. březen. Tendrem na mýtné se zabývá i antimonopolní úřad. Loni na konci listopadu oznámil, že vydal předběžné opatření, podle kterého ministerstvo zatím nesmí s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu.

Témata:  mýtné Dan Ťok svaz průmyslu a dopravy

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 16:03

USA zavádí nové sankce proti Rusku. Pocítí je celá Evropa

Spojené státy zavádějí nové sankce vůči Moskvě, které mohou výrazně ovlivnit evropské zákazníky platící za ruský plyn, destabilizovat ruský devizový trh a posílit závislost Ruska na Číně. Na tyto dopady upozorňují ruští ekonomové, píše server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy