Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dopravní peklo? Spouští se nový mýtný systém, chybí 145 tisíc aut

Dálnice, ilustrační foto
Dálnice, ilustrační foto
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Do nového mýtného systému je aktuálně zaregistrováno zhruba 313.000 aut, stále tak chybí asi 145.000 vozidel z celkem očekávaného počtu. V rámci dnešní prohlídky centrály za účasti ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) nového správce mýtného systému společnosti CzechToll to uvedli zástupci firmy. Dodali, že dosavadní postup registrací je proti očekáváním lepší.

Nový mýtný systém začne na tuzemských dálnicích fungovat od půlnoci. Mezi dopravci je dosud rozesláno zhruba 209.000 palubních jednotek.

CzechToll u hranic v minulých dnech rozmístil mobilní registrační pracoviště a posílil kapacity obchodních míst a řídící centrály. Zástupci firmy zároveň upozornili, že kontroly začnou ihned se spuštěním nového systému, tedy od půlnoci.

"Česká republika je první země, kde se uskutečnila výměna mikrovlnné technologie pro výběr mýtného za satelitní systém," uvedl dnes generální ředitel CzechToll Matej Okáli. Zároveň uvedl, že v případě českých dopravců je zaregistrováno do nového mýtného systému 96 procent z nich.

Kvůli nedostatečným registracím a pomalému přebírání palubních jednotek totiž hrozí zejména u hranic dlouhé kolony kamionů, a to zejména od pondělního rána. Nejhorší situace se podle dopravního modelu CzechTollu dá očekávat na česko-slovenském přechodu na D2 u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by kolony mohly dosahovat až 12 kilometrů.

Mluvčí CzechToll Miroslav Beneš dnes uvedl, že díky počtu vydaných palubních jednotek model firmy ukazuje, že klesá pravděpodobnost i možná délka kolon. "Model na počátku počítal s tím, že vydáme jen 170.000 palubních jednotek a na to je dimenzován model ohledně kolon. A tím, že jich je vydáno již zhruba 209.000, tak se nám ty očekávané kolony v tom modelu zkracují," uvedl.

Nové mýto bude fungovat na 2300 kilometrech dálnic a silnic. Oproti současnosti se tak mýtné rozšíří o přibližně 860 kilometrů silnic první třídy, na nichž bude systém spuštěn na začátku příštího roku. Systém je postaven na satelitní technologii, bude tak využívat služby zavedených satelitních a navigačních systémů jako GPS, Galileo nebo Glonass.

Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. To v ČR dosud provozovala firma Kapsch. Od roku 2007 stát na mýtném vybral kolem 108 miliard korun.

Témata:  mýtné doprava dopravci dálnice Vladimír Kremlík

Související

Aktuálně se děje

8:25

Regina Rázlová ukázala sympatickou vnučku. Příběh Emilie vás zaujme

Oblíbená herečka Regina Rázlová byla hostem Jana Krause v jeho populární televizní talk show. Tentokrát ale nepřišla do pořadu sama. Společnost jí dělala jedna z vnuček, která zaujala diváky svým exotickým vzezřením. 

Zdroj: Ludmila Plachá

Další zprávy

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Když se řekne cloud, většina z nás si vybaví rychlost, flexibilitu a neomezený prostor. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, kdo vlastně přináší doporučení a osvědčené postupy, aby tento prostor nebyl „divokým západem“ digitálního světa? V době, kdy se do cloudu přesouvají i kritické služby státu a zdravotnictví, už nejde jen o pohodlí, ale i o otázku bezpečnosti a důvěry. A právě proto vznikla mezinárodní komunita odborníků – Aliance pro cloudovou bezpečnost (CSA). Jejím cílem je sjednocovat standardy a sdílet know-how napříč trhem. V článku se podíváme, co dělá a proč její práce může zajímat i vás.