Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Několik nádraží bude převedeno na státní Správu železniční dopravní cesty

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Národní technické muzeum **www.ntm.cz**

Praha – Některá nádraží budou převedena na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Rozhodl o tom dnes řídící výbor Českých drah. Do dvou let by také mělo dojít o opravě nejvíce zanedbaných budov.

Souhlas výboru složeného z náměstků ekonomických ministerstev byl posledním bodem schvalovacího procesu dlouhodobě připravované transakce zhruba 1500 nádražních budov za 3,3 miliardy korun. Dráhy budovy i zaměstnance, kteří se o ně starají, převedou nejpozději k 1. srpnu. V tiskové zprávě to uvedly České dráhy. Správa zaplatí Českým drahám z prostředků ministerstva dopravy.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je rád, protože podle něm může začít oprava zanedbaných nádraží, která to už velmi potřebují. „Cestující to, doufám, brzy pocítí, že do nádraží začneme investovat národní i evropské peníze," dodal. Právě evropských peněz může správa železnic na opravy nádraží čerpat více než České České dráhy. Ty mohou z evropských dotací na opravy dát maximálně 40 procent, státní správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.

S opravou zhruba 60 nejzanedbanějších nádraží by správa železnic měla začít do dvou let. Už také vznikl seznam budov, které potřebují stavební zásah nejnutněji, při jeho tvorbě se vycházelo jak z technického stavu budov, tak míry rozpracování projektové přípravy rekonstrukce jejich původním vlastníkem. Mezi prioritními nádražími, která by měla být nejdříve opravena, je například nádraží v Hradci Králové, Děčíně, Chebu, Liberci a Teplicích.

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně. U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality.

Plánovanou transakci už koncem loňského roku schválila vláda a v dubnu s převodem souhlasila i dozorčí rada Českých drah. ČD původně očekávaly za převod nádraží výrazně vyšší sumu, zhruba dvojnásobek současné částky. Částku na úrovni tří miliard korun nicméně v loňském roce prakticky stanovila Evropská komise. Uvedla, že převod nádraží mezi státem vlastněnými drahami a SŽDC za tuto cenu nebude považovat za nedovolenou podporu.

Témata:  České Dráhy

Související

Aktuálně se děje

23. listopadu 2024 15:04

Ruská propaganda padělala obálku týdeníku "The Economist" o začátku třetí světové války

Ruští propagandisté vytvořili falešnou obálku známého britského časopisu s cílem šířit jaderné hrozby, které měly zasáhnout západní veřejnost.

Zdroj: Julie Jarošová

Další zprávy