Praha - Předpisy hovoří jasně, pokud je autobus vybaven bezpečnostními pásy, musí se cestující připoutat. Povinně mají bezpečnostní pásy dálkové autobusy registrované po roce 2004. Nepřipoutaný cestující ohrožuje nejen sebe, ale i ostatní pasažéry. Policisté při kontrolách nepřipoutané cestující pokutují.
Mezi lety 1993 a 2013 zahynulo podle informací ministerstva dopravy 32 řidičů autobusů a 89 cestujících. Nové dálkové autobusy musí být od roku 2004 vybaveny bezpečnostní pásy. První řada a první řada za zadními dveřmi mívají pásy tříbodové, tedy stejné, jako v osobním autě. U ostatních sedadel bývají většinou už jen pásy dvoubodové, které zabrání tomu, aby cestující vyletěl při nehodě z vozu, ne už ale tomu, aby si poranil hlavu a hrudník o sedadlo před ním.
Pokud je autobus pásem vybavený, je cestující povinen jej využít. "Pokud cestující pás nepoužije, hrozí mu pokuta do 2 000,- Kč," řekla mluvčí policejního prezídia Ivana Nguyenová.
Dopravce je povinen pasažéry na povinnost použít pás upozornit při nástupu do autobusu a to buďto řidičem či průvodcem, bezpečnostním videem nebo příslušným piktogramem . Policisté to, jestli pasažéři pásy používají, kontrolují.
" Policie ČR provádí součinnostní akce s Centrem služeb pro silniční dopravu, při kterých se policisté zaměřují i na autobusy. Těchto akcí je přibližně 20 za měsíc a to v každém krajském ředitelství policie. Dále provádíme 2x ročně dopravní akci s názvem TISPOL, která se zaměřuje na nákladní a osobní dopravu. Cílené akce na autobusovou dopravu provádíme v období letních prázdnin," dodala policejní mluvčí Nguyenová.
Jak ukázal test švýcarského autoklubu TCS, rozdíl mezi tím, co se při nehodě stane s připoutaným a co s nepřipoutaným cestujícím, je značný. Švýcarský autoklub v roce 2011 simuloval srážku jedoucího autobusu a stojícího kamionu.
Autobus do náklaďáku narazil v rychlosti 63 km/h. Nepřipoutané figuríny při nehodě létaly po celém autobuse. Svou vahou dokonce urvaly sedačky s před nimi sedícími figurínami, které připoutané byly. Kdyby to byla skutečná nehoda a skuteční pasažéři, odnesli by si z nehody mnohačetná zranění. Připoutaní pasažéři, a to včetně dětí, by zranění nebyli.
Pásy jsou ale vybaveny jen novější dálkové autobusy, tedy ty, které přepravují jen sedící cestující. U městských a meziměstských autobusů, které mohou přepravovat i stojící pasažéry, tato povinnost neplatí. Meziměstské autobusy přitom některé dopravní společnosti využívají i pro dálkové linky či zájezdovou dopravu.
Tak tomu bylo i v případě autobusu, který ve středu havaroval se žáky vejprtské základní školy na silnici číslo 7 u Panenského Týnce. Přestože žáci jeli do 130 kilometrů vzdálené Prahy a část cesty vede po dálnici, škola objednala meziměstský autobus, který měl bezpečnostní pásy pouze v první řadě sedadel.
S dotazem, zda neplánuje školám nařídit, aby pro přepravu na školní výlety používaly jen autobusy vybavené bezpečnostními pásy, se redakce TN.cz obrátila na ministerstvo školství. Pokud nám vyjádření poskytne, tak o něj článek doplníme.
Související
15. března 2025 15:56
6. prosince 2024 18:20
2. prosince 2024 20:51
16. června 2024 12:34
14. května 2024 21:56