Brno - Firma Endala v teleshoppingu nabízela doplněk stravy Ginkgo biloba za cenu údajně výhodnější než v kamenných obchodech. Ve vysílání na Šlágr TV se ale neobjevila informace o poštovném a balném. Společnost musí zaplatit pokutu 400 tisíc korun za klamavou reklamu, potvrdil Nejvyšší soud.
Reklama se objevila ve vysílání v prosinci 2013, společnost Endala byla jejím zadavatelem. Ve vysílání zaznělo, že Ginkgo biloba je k dostání na českém trhu za 300 korun, ale na konkrétním telefonním čísle mohou lidé výrobek objednat za 249 korun. Poštovné a balné činilo 120 korun. Takto prezentovaná nekompletní informace mohla podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání uvést spotřebitele v omyl o skutečné ceně nabízeného výrobku.
Firma v kasační stížnosti poukazovala na to, že zákazníci se všechny údaje dozvěděli při telefonickém objednávání, mohli se tedy svobodně rozhodnout, zda produkt zakoupí, anebo nikoliv.
Podle NSS je nutné hodnotit klamavost reklamy k okamžiku odvysílání, nikoli ve vztahu k později sděleným informacím.
Už Městský soud v Praze konstatoval, že výklad zvolený zadavatelem reklamy by umožňoval zařazovat do reklam klamavé údaje s pouhým odkazem na další, aktuálně nezveřejněné podmínky. Spotřebitel by se tak dostával do zjevně nevýhodné pozice.
Související
22. října 2021 14:27
11. února 2021 14:10
5. ledna 2021 22:07
28. listopadu 2019 15:56
27. listopadu 2019 10:39
22. listopadu 2019 10:18