Praha - Trend zanikání malých obchodů zrychlil tempo, ukazuje šetření společnosti AC Nielsen. Loni ukončilo činnost v malých obcích 1082 venkovských prodejen. Dlouhodobě rostou výdaje domácností v diskontních prodejnách a supermarketech.
Loni tak zaniklo 759 nejmenších obchodů o prodejní ploše do 50 metrů čtverečních. V roce 2016 přitom v této kategorii ukončilo činnost 396 prodejen, tedy zhruba polovina. Naopak velké prodejny o ploše nad 400 čtverečních posílily o 39 maloobchodních jednotek. "Je tedy patrné, že zatímco nejmenší venkovské obchody zanikají, rostou nové supermarkety," uvedl předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) Zdeněk Juračka.
Za posledních deset let zaniklo v ČR 3923 prodejen o velikosti do 400 čtverečních. Naopak vyrostlo 236 supermarketů a hypermarketů. "Před tímto stavem varujeme už řadu let. S otevřením každého supermarketu, byť ho v dané lokalitě ani není zapotřebí, dojde k zásadnímu ohrožení existence ryze českých prodejen v okruhu i dvaceti kilometrů," dodal Juračka.
Mezi další nejpalčivější problémy ohrožující existenci malých obchodů asociace označuje i opakované navyšování minimální mzdy bez dalších ekonomických změn.
Nejvyšší část výdajů domácnosti utrácejí v hypermarketech, loni to bylo 32,1 procenta. V diskontech nakupuje 20,1 procenta lidí, supermarkety preferuje 16,8 procenta a malé prodejny 17,3 procenta, vyplývá z údajů společnosti GfK.
Minulá vláda loni v červnu schválila plány na podporu obslužnosti venkova, pomoci by mohl prodej potravin v partnerských pobočkách pošty nebo lepší internet. Prodej potravin v malých obcích by se pak mohl podle tehdejšího návrhu ministerstva zemědělství označit za veřejnou službu, která by měla nárok na veřejnou podporu. Otázkou však nyní je, jak se k plánu postaví nová vláda.
Související
8. května 2025 11:58
6. května 2025 8:55
1. května 2025 12:37
1. května 2025 8:20
29. dubna 2025 18:11
28. dubna 2025 9:43