Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Od pátku začne platit GDPR, většina českých e-shopů není připravená

Placení, tržby, ilustrační foto
Placení, tržby, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Praha - Dvě třetiny českých e-shopů nejsou připraveny na platnost evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které začne platit v pátek. On-line obchodníci kolem nové evropské směrnice zmatkují a na poslední chvíli posílají zákazníkům nejrůznější žádosti o schválení, vyplývá z analýzy společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 13.000 e-shopů.

Mnoho obchodníků si s novou směrnicí neví rady. "Každý přistupuje ke směrnici tak nějak po svém. Zejména v posledním týdnu velké firmy zintenzivnily rozesílání nejrůznějších e-mailů, nejčastěji s žádostí se schválením o užití dat. Tak trochu to připomíná hysterii, nebo spíše paniku," uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Podle Uďana mnoho menších e-shopů odkládalo své povinnosti na nejzazší možný termín. "Ani po tomto datu však většina on-line obchodů nebude dostatečně připravena. Mnoho z nich doufá v tolerantnost úředníků a zejména pak v to, že se k nim nějakým způsobem dostane šablonovité řešení," dodal.

Provozovatel e-shopu by měl směrem k zákazníkům v první řadě upravit informační povinnosti, jejichž splnění by mělo odpovídat požadavkům GDPR. "U zpracování osobních údajů pro účely splnění kupní smlouvy stačí nakupujícího řádně informovat. Pro marketingové účely mimo komunikaci s vlastními zákazníky je nutné získat aktivní souhlas spotřebitele," uvedl nedávno výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

"Co se týká praxe - domníváme se, že se nakupování v e-shopech a mailový marketing změní, bohužel v neprospěch zákazníka. Ten bude totiž muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý," řekla Patricie Šedivá z e-shopu Alza.cz. Mailový marketing se podle ní již nyní využívá jedině se souhlasem zákazníka, v této oblasti tedy změna nebude.

Zhruba třetina zákazníků e-shopů odebírá od obchodníků newslettery. Zařazeni do rozesílání byli často jen na základě jednoho nákupu. Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 procent obratu on-line obchodů. Přestože GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to podle společnosti Shoptet neovlivní.

V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40.100. Od roku 2013 počet stagnoval.

Témata:  e-shopy ekonomika

Související

Aktuálně se děje

9. října 2025 9:38

Poslední rozloučení s Janem Šatrou (†54). Přípravy jsou v plném proudu

Českou hudební scénou otřásla v posledních dnech jedna smutná zpráva. Ve věku 54 let zemřel známý trombonista Jan Šatra, který působil v kapele Laura a její tygři a dalších známých formacích. Kolegové se s ním rozloučí na začátku příštího týdne. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy