Po loňském roce, kdy obrat českých e-shopů i jejich počet poprvé meziročně klesl, čeká obchodníky stagnace, uvedl Pech. "Podnikatelé jsou nyní nuceni zefektivňovat svůj provoz, automatizovat procesy a důkladněji zvažovat rentabilitu jednotlivých obchodních kanálů," řekl. Většina obchodníků podle něj ale současnou ekonomickou situaci ustojí.

Na stagnaci tržeb nebudou mít vliv jen rostoucí náklady nebo vysoká inflace, upozornil Pech. Lidé již na internetu nakupují méně než v době koronavirové pandemie, kdy e-shopy zažívaly rekordní růst, dodal. Kvůli vysoké inflaci tento rok lidé na nákupech více šetří, klesne proto průměrná hodnota objednávky, a to přibližně o desetinu, vyplývá z odhadu společnosti Upgates.

"I když někteří spotřebitelé frekvenci svých nákupů nebo hodnotu objednávek dočasně sníží, lze očekávat, že společně s ekonomickým oživením se k nakupování přes internet opět vrátí," řekl Pech. Předpokládá, že zákazníci budou tento rok nadále poptávat produkty, které napomáhají úspoře energií. Zájem by měl naopak klesnout u sportovního vybavení nebo doplňků do domácnosti, dodal.

Obrat českých e-shopů loni poprvé meziročně klesl, a to z 223 miliard Kč v roce 2021 na 197 miliard korun, informovaly už dříve Asociace pro elektronickou komerci a internetový srovnávač cen Heureka.cz. Poprvé na českém trhu klesl i počet e-shopů, a to o 885 na 50.100 obchodů. Důvodem byly vysoké provozní náklady a rostoucí inflace. Přesto, že obraty e-shopů v minulém roce klesly, rozšířil se sortiment zboží, které zákazníci na internetu nakupují. Proti roku 2021 se zvýšily prodeje elektrocentrál, krbových kamen nebo 3D tiskáren. Prodeje se loni naopak propadly u testů na koronavirus, výčepních zařízení nebo jízdních kol. Zákazníci také méně žádali robotické vysavače nebo sušičky prádla.