Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Metro D ještě neexistuje, už stálo skoro miliardu

Pražské metro, stanice Staroměstská
Pražské metro, stanice Staroměstská
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Praha - Příprava stavby trasy metra D již vyšla Prahu prostřednictvím dopravního podniku (DPP) na 805 milionů korun. Nejvíce stálo získání územního rozhodnutí pro stavbu metra. Novinářům to dnes řekli zástupci DPP. Další asi jednu miliardu korun má stát geologický průzkum, jehož zahájení plánuje podnik na třetí čtvrtletí letošního roku. Metro D z Pankráce do Písnice by předběžně mělo vyjít na 39,7 miliardy.

Náklady spojené s projektem a vydáním územního rozhodnutí byly 843 milionů korun. Částka zahrnuje rovněž náklady na získání vyjádření EIA, v kterém je posuzován vliv stavby na životní prostředí, a kroky směřující k získání stavebního povolení. To DPP ještě nezískal. Příprava stavby spolkla dalších 133 milionů korun a po zhruba 50 milionech zaplatil podnik za studie a právní poradenství.

Podnik potřebuje ke stavbě trasy 655 pozemků, které mají 162 vlastníků. Podnik se zatím domluvil se 14 z nich.

Právě kvůli váznoucímu výkupu pozemků plánuje DPP založit společný podnik s firmou Penta. To by umožnilo vykoupit pozemky za vyšší než odhadní ceny, což DPP ani magistrát nesmí. Podnik by se nepodílel na výstavbě samotného metra, tedy tunelů nebo technologií. Z celkových nákladů na stavbu trasy by řešil společný podnik část stavby za 6,5 miliardy. Základní kapitál podniku by byl 650 milionů a DPP by byl vlastníkem 49 procent.

Proti vzniku podniku se postavili někteří politici. Mezi nimi jsou například v městském zastupitelstvu Piráti a námitky má i Trojkoalice (Zelení, STAN, KDU-ČSL), která spolu s ANO a ČSSD v hlavním městě vládne. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice) uvedla, že Praha nebude mít nad společností dostatečnou kontrolu. Právnička Hana Marvanová, která je jedničkou STAN pro komunální volby, označila plán za potenciální novou opencard, když podle ní není jasné, proč by měl mít soukromý partner většinu.

Vedení DPP dnes výtky odmítlo, kontrolu veřejnost ani město prý neztratí. Zajišťují to prý mimo jiné záruky ve smlouvách.

V první fázi má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pakž do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Metro D z Písnice až na Náměstí Míru vyjde podle odhadů na 50 miliard korun.

Témata:  metro Praha doprava MHD Praha

Související

Aktuálně se děje

3. července 2025 18:50

Nebude to jen 1,5 °C. Extrémní počasí oteplí planetu o mnohem víc, bojí se vědci

Navzdory častým zprávám o rekordních vlnách veder, extrémním počasí a neochotě některých států jednat se svět podle aktuálních vědeckých odhadů pravděpodobně vyhne nejhorším scénářům globálního oteplení. Vše ale nasvědčuje tomu, že do konce století se planeta ohřeje přibližně o 2,7 °C oproti době před průmyslovou revolucí. Tento výhled, přestože lepší než předpokládaný nárůst teploty o 4 až 5 stupňů z minulých dekád, zůstává alarmující a představuje vážné riziko pro stabilitu ekosystémů i samotné lidstvo.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Ilustrační fotografie.

Blackout v Česku. Problémy hlásí Praha i jiné oblasti

Části České republiky dnes kolem poledne postihl masivní výpadek elektrické energie. Nejvíce zasáhl hlavní město Prahu, kde přestaly fungovat tramvaje, metro, semafory, ale také platební terminály a bankomaty. Bez proudu se ocitla část centra i okrajových čtvrtí. Problémy se objevily i v řadě dalších krajů. Odpoledne postupně elektřina ve většina částí Česka naskočila, rozjely se vlaky i hromadná doprava.