reklama

Letos má zahajování nových staveb pokračovat, připravena je výstavba více než 150 kilometrů nových silnic. Vláda je kvůli pomalé výstavbě a opravám silnic dlouhodobě terčem kritiky. Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu nelze podle NKÚ stihnout. Současná vláda v demisi slibovala v programovém prohlášení do čtyř let otevřít 110 kilometrů nových dálnic, ročně 27,5 kilometru. Podle NKÚ je ale reálné tempo 17 kilometrů ročně.

"Musíme se hlavně zaměřit na urychlení výstavby, celá základní dálniční síť už měla dávno stát," řekl Babiš. Dodal, že vedle složitých výkupů pozemků zdržují stavby také ekologičtí aktivisté. Ke zrychlení by podle něj měla pomoci novela zákona o urychlení výstavby infrastruktury. Mimo jiné zavádí institut tzv. mezitímního rozhodnutí, stavba by tak mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Novela se projednává v Poslanecké sněmovně.

Podle statistik ministerstva dopravy stál kilometr dálnice před deseti lety 342 milionů korun. Snížení cen bylo důsledkem především zvýšeného zájmu stavebních firem o zakázky. Stavaři tak v rámci konkurenčního boje svými nabídkovými cenami postupně snižovali ceny dolů.

Babiš se vyjádřil také k dálnicím směřujícím do Rakouska. Podle něj by Česko mohlo mít dálniční napojení s Rakouskem nejpozději do roku 2025. Nejdál je v současnosti dostavba jihočeské dálnice D3. Konkrétně jde o 19kilometrový úsek z Bošilce do Borku, který by měl být dokončen v příštím roce. Ještě letos ministerstvo plánuje začít se stavbou dvacetikilometrového obchvatu Českých Budějovic. 

Letos má ministerstvo dopravy v plánu otevřít 40 kilometrů nových dálnic a silnic prvních tříd. Půjde například o čtyři zmodernizované úseky dálnice D1 a úsek D7.