reklama

K tomuto zajímavému zjištění se experti dopracovali analýzou sociálních sítích, které jsou během nepříznivých povětrnostních podmínek doslova zaplněny depresivními příspěvky.

Výzkumem se zabývali Patrick Baylis z Vancouver School of Economics a Nick Obradovic z Institute of Technology v Massachusetts. Zajímali se o kvalitu statusů a odkazů, s nimiž měli Američané potřebu podělit se s okolním světem.

Prostřednictvím speciálního softwaru počítali počet slov vyjadřujících pozitivní nebo negativní emoce. Zaměřili se na slova jako láska, hezké, ale i odporné a ošklivé. Do studie zahrnuli 2,4 miliardy příspěvků z Facebooku a 1,1 miliardy z Twitteru zveřejněných v letech 2009 a 2016.

Výsledky ukázaly, že nejvíce negativních emocí projevili uživatelé během  nepříznivého počasí nebo v době přírodních katastrof. Překvapivě jich bylo mnohem více, než během teroristických útoků.

"Zjistili jsme, že způsob, jakým se lidé vyjadřují, je formován vnějším počasím. Nepřiměřeně vysoké nebo nízké teploty, srážky, zvýšená vlhkost a oblačnost ovlivňují kvalitu sentimentálních projevů milionů lidí," vysvětlil Obradovic.

Například během chladného počasí byly ponuré a depresivní příspěvky zveřejňovány ve stejné míře, jako během masových přestřelek v kalifornském San Bernardinu v roce 2015.

Při dlouhodobých mrazech zveřejnili lidé více negativních statusů, než při výročí teroristického útoku na dvojčata v New Yorku. Jen o něco méně depresivních odkazů zanechali na sociálních sítích při zemětřesení v San Francisku v roce 2014 nebo v době katastrofálních povodní v roce 2015 v Jižní Karolíně.

Podle vědců se zdá, že lidé pod vlivem počasí otevírají "okno do svého nitra". Počasí přitom ovlivňuje jejich život každý den, zatímco teroristické útoky jsou pro většinu neúčastněných jen jednorázovou záležitostí.