reklama

Operační středisko záchranné služby letos již přijalo například 15.500 hovorů od takzvaných prozváněčů, kteří opakovaně prozvánějí linku 155 a aniž by něco operátorovi řekli, zavěsí. "Od jednoho takového volajícího se může jednat i o desítky telefonátů denně," řekla Effenbergerová.

Na tísňovou linku záchranářů volají také lidé, kteří operátorům sprostě nadávají a následně zavěsí. Takových případů bylo letos zaznamenáno téměř 23.000. Jednotky případů pak tvoří hovory, kdy volající oznámí smyšlenou událost, na jejímž základě vyjede posádka záchranářů, a po příjezdu na místo nenalezne nejen pacienta, ale ani nic, co by nasvědčovalo tomu, že se oznámená událost stala.

Tísňovou linku záchranářů obtěžují podle Effenbergerové také takzvaní notoričtí pacienti, kteří volají linku 155, i když není ohroženo jejich zdraví. Operátorovi ale podají informace takovým způsobem, aby k nim byl nucen záchranáře poslat. "A tak to mnohdy vypadá tak, že si takový pacient zavolá sanitku k bolestem na hrudi, a když k němu přijede posádka, stěžuje si třeba jen na bolest krční páteře, která trvá dva týdny, nebo rovnou záchranářům přizná, že se cítí sám a smutný, že chtěl jen společnost," uvedla Effenbergerová. Tito volající podle ní často jeví známky opilosti.

Jako příklad zlomyslného volání mluvčí uvedla případ otce a syna z Nymburska, kteří se ve volání střídají a volají jeden druhému záchranku ke smyšleným napadením, střelbě či náhlé zástavě oběhu. Poslední takový výjezd v tomto měsíci byl na základě informace, že syn je v bezvědomí a nedýchá. "Operátorka začala volajícího navádět v resuscitaci a na místo rychle vyjela posádka. Záchranáři při příjezdu vzali kufry a defibrilátor a spěchali do domu, v jehož dveřích pokuřoval starší opilý muž. Na zemi ležel mladší z mužů, který se rozesmál, když se nad ním sklonili záchranáři a oslovili ho," uvedla Effenbergerová. Podle ní šlo letos již o devátý zbytečný výjezd k této dvojici.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama