reklama

„Dobrý den, ukažte mi váš účet za elektřinu“

I touto větou může začít nečekaná návštěva u vás doma a základ budoucích potíží. „Od podomního prodejce, který vám zazvonil u dveří, dostanete příslib úspory za energie, když s ním sepíšete smlouvu nebo mu vystavíte plnou moc. Často ale nevíte, koho vám tato osoba nabízí a svým podpisem předem stvrzujete, že si přesto takového nového dodavatele zvolíte po uskutečnění energetické aukce, případně jiného výběrového řízení, které obchodník přislíbí provést. Navíc v případě, že si změnu dodavatele energií následně rozmyslíte, zprostředkovatel mívá ve smlouvě stanovené poměrně vysoké sankce. Cílem těchto „překupníků“ s energií nebývá snaha šetřit vaše peníze, ale vydělat na vás,“ varuje na svých stránkách Česká obchodní inspekce.

Smlouvy uzavřené po telefonu

Zákon umožňuje uzavření smlouvy po telefonu. Řada lidí si tak často ani neuvědomí, že k uzavření smlouvy došlo. Stačí do telefonu říct prosté „ano“, které vás smluvně zaváže. Šmejdi používají natolik sofistikované metody, že ohroženi již nejsou pouze senioři. Často se snaží vzbudit dojem, že jsou na vaší straně, pomohou vám ušetřit nebo nabízejí produkty zdarma, pouze za cenu poštovného. Opak je ale většinou pravdou. Jediným řešením je nic po telefonu neslibovat a hovor odmítnout.

Další praktiky prodejců

Obezřetní buďte i vůči ostatním nabídkám „mezi dveřmi“. Pod nejrůznějšími záminkami se vám do domácnosti může vloudit podomní prodejce s čímkoliv, a možná bude on a jeho produkt či služba natolik přesvědčivý, že napálí i vás. „Lidé nejčastěji slyší na úsporu peněz, ale naletí i v dobré víře, že ochrání svůj majetek a zajistí větší bezpečí svých domovů. Ve své praxi jsme tak zaregistrovali případy, kdy lidé podlehli podomním prodejcům, kteří jim nabízeli výměnu zámkových vložek za bezpečnostní. Výsledkem však bylo, že měli nainstalované obyčejné zámky za pár korun, a navíc si podomní prodejci mohli udělat kopii klíče, se kterým se pak snadno dostali do bytu,“ říká Ivan Pavlíček, odborník na zabezpečení společnosti Next.

3 komentáře (Poslední 16.01. 18:36) Napište svůj názor

reklama