reklama

„Nedokážu si představit, že lidé bez pedagogického vzdělání zvládnou kvalitně učit na základních školách, kde se po zavedení plošné inkluze vzdělávají společně žáci s různými speciálními vzdělávacími potřebami,“ namítá k novele Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „i zkušení praktici s tím mají problémy.“

Současné znění zákona o pedagogických pracovnících je značně nepřehledné. Místo jeho zjednodušení a výrazného zkrácení ministerstvo přichází s novými zbytečnými paragrafy. Řada z nich je nedomyšlených. Například se zavádí dvouleté adaptační období. To může být přínosné pro čerstvé absolventy, ale podle návrhu se má týkat všech nových učitelů na dané škole. Tedy i učitelky s 25 lety praxe ve školství, která změní zaměstnavatele a přestoupí z jiné školy.

„Ředitele škol čeká nárůst administrativy, protože budou povinni vykazovat, co pro učitele v adaptačním období dělají,“ upozorňuje Radek Sárközi, „snad na to alespoň dostanou nějaké peníze navíc.“

Nedomyšlená je i lhůta tří let pro dodatečné získání pedagogické kvalifikace. Pokud pracovník změní školu, začne se lhůta počítat od nuly. A vynuluje se, i když se po čase vrátí zpět na stejnou školu.

„Je to podobné, jako kdyby ministerstvo zdravotnictví navrhlo, že léčit lidi mohou po tři roky inženýři nebo magistři, a když si dodělají 250hodinový kurz medicíny u nějaké soukromé vzdělávací firmy, stane se z nich podle zákona praktický lékař,“ diví se novele Radek Sárközi.

Pedagogická komora navrhovala, aby byl do zákona doplněn popis funkce třídního učitele a aby byl zaveden samostatný příplatek za třídnictví ve výši alespoň 2 500 korun.

„Ministerstvo náš návrh smetlo se stolu, že prý je nesystémový, přitom na Slovensku to tak mají a třídní učitelé tam pobírají minimálně pět procent tarifního platu, u nás je to přibližně jedno procento,“ upozorňuje Radek Sárközi.

Ministr školství by podle komory měl prosazovat zatraktivnění učitelské profese, skokové zvýšení platů ve školství, snížení administrativy a zlepšení pracovních podmínek, aby se do škol vrátili ti, co z nich odešli za lepším. Místo toho chce umožnit, aby mohl učit každý.

„Výrazně tím utrpí prestiž učitelské profese, a může to v důsledku způsobit zánik pedagogických fakult, proto se nedivím, když se proti tomu bouří,“ dodává Radek Sárközi.

1 komentář (Poslední 01.02. 19:41) Napište svůj názor

reklama