reklama

Resort dopravy v tomto týdnu potvrdil slova ministra Dana Ťoka, který v předchozích týdnech nastínil připravované změny v bodovém systému. Návrh změn v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích prochází v současné době připomínkovým řízením. Pozměněna by měla být struktura postihů. Čtyři a šest udělených bodů budou trestem za ty nejzávažnější, zvýší se blokové pokuty i sankce v rámci správního řízení.

„Cílem je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích,“ stojí v tiskové zprávě ministerstva. Novela má zároveň umožnit postihovat „silniční piráty“ v krátkém čase. Nově by se měly snížit částky za zapomenutý řidičský průkaz, nerozsvícená světla či špatné parkování. Zaveden bude též trest za nedodržení bezpečných vzdáleností.

Ministerstvo tak reaguje na fakt, že se české silnice stávají stále nebezpečnějšími. Dokládají to alarmující statistiky policie. V roce 2009 bouralo v České republice necelých 75 tisíc motoristů. V roce 2015 bylo zaznamenáno už přes 93 tisíc nehod. A každoroční nárůsty v řádech tisíců potvrzují i údaje z loňského roku, kdy se na českých silnicích stalo skoro 105 tisíc dopravních nehod. Ty si vyžádaly 21 889 následků na životě a zdraví. Za necelých deset let tak nehodovost na našich silnicích stoupla o 40 procent.

Ruku v ruce s počtem dopravních nehod roste v České republice také počet spáchaných přestupků a trestných činů, za které jsou motoristům udělovány trestné body. Dle nově zveřejněných údajů ministerstva dopravy učinili šoféři v roce 2018 o 15 tisíc bodových prohřešků více než rok předtím. Celkem bylo v uplynulém roce potrestáno na 395 tisíc motoristů. Nejčastěji se provinili tím, že nebyli připoutáni bezpečnostními pásy, nedodržovali možnou povolenou rychlost či používali za volantem mobilní telefon. Právě mobil v ruce proto řeší i novela, mohl by být spojen s pokutou ve výši až 10 tisíc korun. Porostou rovněž sankce za další neoprávněná jednání. Konkrétně za vjetí na železniční přejezd při rozsvícených výstražných světlech i za jízdu za volantem bez řidičského oprávnění.