Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Taxikářská revoluce: Skončí taxametry i označení na střeše auta

Taxi, ilustrační foto
Taxi, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Vozidla taxislužeb už nebudou muset být vybavená taxametrem a střešní svítilnou. Řidiči navíc nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu. Navrhuje to novela zákona o silničně dopravě, kterou ve středu projedná vláda. Stát tím chce umožnit větší využití moderních technologií v taxislužbě a zároveň vyrovnat podmínky pro klasické taxislužby a alternativní přepravce. Části řidičů taxi kolem Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Podle nich nebyly při sestavování novely zapracovány jejich připomínky a návrh vyvolá chaos.

Změny se dotknou desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle odhadů působí přes 8000 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify.

Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by taxislužby mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají například řidiči společností Uber nebo Taxify. Podle ministerstva dopravy je povinný taxametr v dnešní době zbytečný a sníží se tak zátěž podnikatelů.

Další novinkou je částečné zrušení povinné střešní svítilny na vozidle. Místo ní budou muset nově být všechna vozidla provozující taxislužbu označena evidenční nálepkou vydanou místním dopravním úřadem za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat předem. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé objednávají přímo na ulici.

Použití taxametru a označení vozidla střešní svítilnou už teď není vyžadováno v případech, kdy je přeprava domluvená na základě písemné smlouvy a je předem domluvená její cena.

Omezit by se měla také pravomoc obcí stanovit jako podmínku znalost místopisu, absolvování zkoušek obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Podle úřadů ztěžují tyto podmínky podnikání v taxislužbě.

Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Kritizují například zrušení povinnosti mít ve voze taxametr, mobilní aplikace podle nich není dostatečnou zárukou. Loni nespokojení taxikáři uspořádali v Praze několikrát protest proti alternativním přepravcům.

Taxikáři dlouhodobě kritizují stát, že nedostatečně vymáhá zákonné podmínky vůči alternativním přepravcům. Podle nich Uber a Taxify porušují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence, a navíc nemusí splňovat stejné podmínky jako provozovatelé klasických taxislužeb. K těmto povinnostem patří nyní zejména povinný taxametr, označení vozidla a zkoušky z místopisu.

Témata:  taxi Česká republika

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 10:54

Tajemství parte Jiřího Krampola (†87). Smuteční hosté dostali jasný pokyn

V týdnu budou vrcholit přípravy na poslední rozloučení s Jiřím Krampolem, který zemřel během posledního červencového víkendu ve věku 87 let. Pohřeb se blíží, což potvrzuje i zveřejněné smuteční oznámení. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.