Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Hamáček varoval před zrušením superhrubé mzdy. je to prý velké riziko

Jan Hamáček v Poslanecké sněmovně
Jan Hamáček v Poslanecké sněmovně
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Zrušení superhrubé mzdy dnes předseda sociální demokracie a vicepremiér v menšinové vládě hnutí ANO a ČSSD Jan Hamáček označil za velké riziko. Novinářům v Hradci Králové při sjezdu strany řekl, že jde zatím pouze o diskusi uvnitř koaličního ANO. Návrh podle něj znamená zátěž pro zaměstnance a firmy. O věci chce diskutovat na koaliční radě 17. března.

"Tak, jak to vnímám, tak v tom hnutí ANO nemá jasno. Já bych to pokládal za velké riziko, není možné přenést zátěž, kterou má stát, na zaměstnance a firmy. Vůbec mi to neladí s oznámenou taktikou hnutí ANO ulehčovat nebo uvolňovat prostor živnostníků," řekl Hamáček.

Plány ANO předpokládají, že zrušením superhrubé mzdy se daň z příjmu sníží ze současných reálných 20,1 procenta na 15 procent. Zdravotní pojištění by se zvýšilo ze 4,5 na 8,2 procenta, aby pokrylo stomiliardový výpadek. Stát by zároveň přestal platit pojištění za své pojištěnce, což jsou především děti a důchodci.

Před zásahem do superhrubé mzdy varoval na sněmu také předseda Českomoravské konfederace odborových svazu Josef Středula. O nápadu ANO mluvil jako o ohrožení systému zdravotního pojištění a zdraví obyvatel.

Uvedl, že pokud by nezaměstnanost stoupla o procentní bod, výpadek zdravotního pojištění by činil šest miliard korun. "Tento úmysl poškozuje všechny z nás," prohlásil Středula. Žádal ČSSD, aby nápad hnutí ANO odmítla.

Témata:  Jan Hamáček mzdy hnutí ANO

Související

Aktuálně se děje

21. prosince 2025 12:31

Vlaky v Praze mají až stominutové zpoždění. Za vším stojí krádež kabelů

V centru Prahy v neděli ráno zkomplikovala železniční dopravu krádež kabelů, která ochromila provoz v klíčovém úseku mezi Vršovicemi a hlavním nádražím. Vlaky v tomto místě musejí jezdit pouze po jedné koleji, což vede k výrazným časovým ztrátám. U dálkových spojů se zpoždění může vyšplhat až na 100 minut, zatímco v regionální dopravě je situace o něco mírnější, uvedly na svém webu České dráhy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy