Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Fake news v Česku? Podle průzkumu s nimi má zkušenost třetina obyvatel

Noviny, ilutrační foto
Noviny, ilutrační foto
Foto: Pixabay

Zkušenost s dezinformačními weby a tzv. fake news má více než polovina obyvatel ČR. Meziročně se počet lidí, kteří se s dezinformacemi na internetu setkali, zvýšil o sedm procentních bodů na 55 procent. Lidem částečně splývají bulvární a dezinformační weby - za dezinformační považují například web deníku Blesk, dále Parlamentními listy, Facebook, Aeronet a českou mutaci ruského zpravodajství Sputnik News. Na nedůvěryhodnost on-line média podle občanů ukazuje mimo jiné to, že není znám jeho majitel a šéfredaktor a pod články není podepsán autor. Vyplynulo to z průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Nadační fond nezávislé žurnalistiky. ČTK má jeho výsledky k dispozici.

"Z výsledků je patrné, že Češi dokáží poměrně dobře rozpoznat většinu signálů svědčících o nedůvěryhodnosti webu. Zároveň spontánně řadí mezi dezinformační weby i některá bulvární média. Do značné míry lidem splývají hranice mezi publikováním manipulací pomocí lživých informací, hledáním senzací, netransparentností a špatnou novinářskou prací," uvedl ředitel fondu Josef Šlerka.

Zkušenosti s dezinformačními weby v průzkumu uvedli zejména dotázaní ve věku 15 až 24 let. Ve skupině lidí, kteří se někdy setkali s dezinformačním obsahem serverů, tvořili tři čtvrtiny. Lidé starší 55 let nejčastěji odpovídali, že neví, zda se s fake news setkali.

Pokud měli dotázaní uvést, který server se jim v souvislosti s dezinformacemi vybaví, skončil na prvním místě Blesk.cz. Za dezinformační ho považuje 17 procent lidí. Parlamentní listy.cz označilo 16 procent respondentů, pro 12 procent je dezinformační Facebook a pro devět procent Aeronet.cz a cz.sputniknews.com. 

Podle průzkumu za silné signály důvěryhodnosti považují Češi především to, že u článků je uveden autor, je známý majitel serveru a web produkuje vlastní zpravodajský obsah a nepřebírá jen informace z jiných zdrojů. Důvěru v lidech vzbuzuje i veřejnoprávní zdroj. Naopak mezi silné signály, že je web dezinformační, podle respondentů patří to, že není známo, kdo web financuje, nebo ho vlastní lidé spojení s politikou nebo prosazováním obchodních zájmů. Co se týče obsahu, považují lidé za potenciálně dezinformační ty weby, ve kterých převažuje jeden názorový proud, zpravodajství je emocionálně zabarveno nebo obsahuje vulgarismy.

Autoři výzkumu rovněž zjišťovali, jak se daří dezinformačním serverům dostat do povědomí lidí některé informace, které nejsou součástí běžného zpravodajství. To, že demonstrace proti vládám v ČR, na Slovensku a v Maďarsku financuje americký miliardář maďarského původu George Soros, si myslí devět procent dotázaných. Ve skupině nad 55 let jich ale bylo 19 procent. Tato skupina dotázaných si častěji také myslela, že nelegální migraci obyvatel muslimských zemí do Evropy ve skutečnosti záměrně řídí Evropská unie. O pravdivosti tohoto tvrzení jich je přesvědčeno 36 procent, v celé populaci to je 28 procent lidí.

Průzkumu se v dubnu zúčastnila zhruba tisícovka uživatelů internetu starších 15 let.

Témata:  průzkumy média fake news

Související

Aktuálně se děje

12:55

Kim Kardashian šokována: North přebírá prim v popularitě

Kim Kardashian byla překvapená, když zjistila, že její dcera North West je o 18 procent populárnější než zbytek rodiny. Northino vystoupení v muzikálu Lví král přitáhlo obrovskou pozornost, s miliardami impresí a neuvěřitelnou mediální hodnotou. Kim je na její úspěch velmi pyšná a vtipně dodala, že se bude muset postarat, aby ji North nezastínila.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy

Policie ČR, ilustrační foto

Útok v Hradci: Česko truchlí za oběti vraždy

Královéhradeckem se šíří smutek, hněv i strach. Tragédie, která se ve čtvrtek ráno odehrála v místním obchodě, zasáhla nejen blízké obětí, ale i širokou veřejnost. Dvě prodavačky, 19letá dívka a 38letá žena, se staly oběťmi brutálního útoku 16letého mladíka, který si je podle všeho vybral zcela náhodně.