Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tipy, jak se v autě v létě neuvařit a cítit se pohodlně

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: www.autoroad.cz

Praha - Vysoké letní teploty umí jízdu autem značně znepříjemnit. Zde je pár tipů, jak s velkým horkem bojovat a v autě se za jízdy doslova neuvařit ve vlastní kůži.

Od sluníčka rozpálený interiér není nic příjemného, zvláště když potřebujete rychle odjet. Ovšem existuje pár docela jednoduchých způsobů, jak zabránit slunečním paprskům v tom, aby vám z auta udělaly pec.

Počítejte ale s tím, že kvůli tomu budete potřebovat nějakou tu výbavu navíc. Rozhodně se to ale vyplatí, zvláště pokud nemáte zaručeno, že budete vždy parkovat ve stínu.

My víme, že se to snadno řekne a v některých situacích hůře udělá, ale pokud je to možné, snažte se auto zaparkovat tam, kde nebude celý den na přímém slunci, případně kde aspoň po větší část dne bude ve stínu. Ideální je parkovat pod vzrostlým stromem, u kterého nehrozí, že z něj něco na auto spadne.

Dobrým místem na zaparkování jsou také severní strany větších budov, které vrhají dostatečný stín. "Rozhodně ale nedělejte to, že na nehlídaném parkovišti necháte pootevřená okénka, aby auto větralo. Riskujete tím, že se vám do auta někdo dostane," varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. To si můžete dovolit jen na důkladně hlídaném parkovišti, případně za plotem na vlastním pozemku.

Vhodným pomocníkem v boji se slunečními paprsky může být folie nebo cokoli jiného kryjicí přístrojovou desku. "Buď můžete koupit speciální antisolární krycí folii, která odráží sluneční světlo, nebo můžete improvizovat a použít třeba bílý ručník nebo například i prostěradlo," radí Foltýn.

Zakryjte tím co možná největší plochu přístrojové desky. Ta bývá u většiny aut černá (neodráží se pak v čelním skle), takže pohlcuje obrovské množství energie ze slunečního světla a silně se přehřívá. Pak v sobě dlouho akumuluje teplo a jen tak nevychladne. V autě následně působí doslova jako rozžhavený radiátor a ani klimatizace běžící naplno nedokáže teplo z přístrojové desky odvést pryč.

I když to není moc praktické, komfort může zvýšit i vhodné zakrytí sedadel, opět třeba bílým ručníkem. Zejména sedačky s tmavou kůži se v létě rozpálí tak, že se na ně skoro ani nedá sednout. Jen málo lidí si může užívat komfortu klimatizovaných sedaček, tuto vymoženost mají především luxusní vozy. Takže pokud víte, že budete stát celý den na slunci, zkuste sedadla nějak zakrýt. Stejně tak je dobré překrýt i volant, který se na slunci rovněž rozpálí.

Komfortu posádky samozřejmě pomáhá i plně funkční klimatizace a ventilace vozu. Kontrolujte pravidelně stav klimatizace a nechávejte doplňovat chladící médium. Také aspoň jednou za rok nechte klimatizaci vyčistit a dezinfikovat.

"Když přijdete k autu, nejlépe ho vyvětráte tak, že otevřete všechna okna a pustíte naplno klimatizaci. Nemá smysl mít okna hned zavřená, neboť klimatizaci bude trvat mnohem déle, než vzduch v uzavřeném autě vychladí," doporučuje Pavel Foltýn.

Až se ale auto dostatečně vyvětrá, zase okna zavřete. Účinnost klimatizace se tím zvýší. Navíc i se zapnutou klimatizací má auto menší spotřebu paliva než s otevřenými okny.

Ohledně klimatizace ale nezapomínejte ještě na jednu důležitou poučku. Ať už je venku jakékoli vedro, neměl by rozdíl nastavené teploty na klimatizaci být větší než 5 až 7°C. Vaše tělo pak nedostává tepelný šok a předejdete tak nepříjemným zdravotním problémům.

Témata:  auto léto moto auto

Související

Aktuálně se děje

8:46

Jiří Bartoška (†78): Novinky ohledně posledního rozloučení. Kdo se chopí slova?

Na den přesně před týdnem zemřel ve věku 78 let legendární herec a prezident karlovarského filmového festivalu Jiří Bartoška. Česko se s ním naposledy rozloučí v úterý v pražském Rudolfinu. Nebudou tam chybět herečtí kolegové zesnulého a nejméně dva z nich zřejmě promluví. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Ilustrační foto

Změna zákoníku práce: Největší reforma za poslední roky je tady, od června bude řada věcí jinak

Český pracovní trh čeká od 1. června 2025 největší reforma za poslední roky. Takzvaná flexinovela zákoníku práce zavádí celou řadu novinek, které mají zpřehlednit a zjednodušit pracovněprávní vztahy. Změny se dotknou zaměstnanců i zaměstnavatelů, a to v oblasti výpovědních lhůt, zkušebních dob, pracovního volna nebo možností zaměstnávání mladistvých. Přestože cílem reformy je větší flexibilita, někteří odborníci upozorňují i na možné negativní dopady.