Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Změna pravidel pro zimní pneumatiky. Co vás čeká a hrozí vysoké pokuty

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zimní sezóna je za rohem a s ní přichází povinnost vybavit auto správnými pneumatikami. Rakouský autoklub ÖAMTC varuje, že ne všechny nové zimní pneumatiky splňují požadované standardy bezpečnosti. Některé modely mohou být dokonce nebezpečné. Jak vybrat ty správné?

V České republice platí povinnost mít zimní pneumatiky na vozidle od 1. listopadu do 31. března, což znamená, že čas na jejich výměnu se rychle krátí. Letos je důležité pamatovat na změnu pravidel v Německu, kde už nestačí pneumatiky označené M+S. Místo nich jsou požadovány pláště s alpským symbolem, které jsou speciálně určené pro náročné zimní podmínky. Tato pravidla se zatím na českých silnicích neuplatňují.

Pokud zvažujete koupi nových zimních pneumatik, může vám pomoci výsledky aktuálního testu rakouského autoklubu ÖAMTC a jeho partnerských organizací. Experti prověřili 28 modelů zimních pneumatik ve velikostech 205/55 R16 a 215/55 R17. Zklamáním však bylo, že žádná z nich nezískala nejlepší hodnocení, a čtyři z testovaných dokonce dosáhly velmi špatných výsledků. Pouze šest pneumatik bylo označeno jako vhodné pro bezpečné použití. Které to jsou?

Testovací systém hodnocení připomínal školní známkování, kde nejlepší známkou bylo 0,5 a nejhorší 5,5. Pneumatiky s hodnocením 0,5 až 1,5 byly označeny jako „velmi dobré“, mezi 1,6 a 2,5 jako „dobré“, v rozmezí 2,6 až 3,5 byly „uspokojivé“, zatímco 3,6 až 4,5 znamenalo „dostatečné“ a hodnocení nad 4,6 znamenalo „nedostatečné“.

Letos žádná z testovaných zimních pneumatik nezískala nejvyšší hodnocení „velmi dobrá“, ale šest modelů si vysloužilo známku „dobrá“ (1,6 až 2,5). Mezi šestnáctipalcovými vítězi jsou Michelin Alpine 6, Goodyear UltraGrip Performance 3 a Continental WinterContact TS 870. Tyto modely nabízejí spolehlivý výkon na různých površích a vynikají dlouhou životností. Rozdíly jsou spíše v drobných detailech – Continental exceluje v bezpečnosti na mokré a zasněžené silnici, zatímco Michelin vyniká díky ekologičnosti a odolnosti. Goodyear je univerzálnější, vyvážený mezi těmito kritérii. V kategorii sedmnáctipalcových pneumatik jsou doporučeny Vredestein Wintrac Pro, Goodyear UltraGrip Performance 3 a Dunlop Winter Sport 5, které také dosahují dobrého hodnocení v bezpečnosti i ekologii.

Pokud trávíte zimu převážně v městském provozu, můžete zvolit i pneumatiky Falken Eurowinter, Nokian Tyres Snowproof 2, Dunlop Winter Sport 5 nebo Hankook Winter i*cept RS3 u rozměru 205/55 R16. U rozměru 215/55 R17 jsou to Winterhawk 4, Giti GitiWinter W2, Yokohama BluEarth Winter V906 a další. I když mají některé modely pouze „uspokojivé“ hodnocení (2,6 až 3,4), stále jsou považovány za bezpečné volby bez výrazných slabin.

Na druhé straně existují modely s výraznými nedostatky. Mezi šestnáctipalcovými pneumatikami s horším hodnocením (3,6 až 4,5) najdeme Pirelli Cinturato Winter 2, Vredestein Wintrac, Zeetex WH 1000 a GT Radial WinterPro2 Evo, které vykazují problémy na určitých površích, ale nejsou vyloženě nebezpečné. U sedmnáctipalcových pneumatik se podobné hodnocení týká modelů Maxxis Premitra Snow WP6, Kumho WinterCraft WP52 a Viking WinTech, které mají dobré výsledky v životnosti, ale slabiny na suché silnici.

Nejhorší hodnocení letos získaly čínské pneumatiky Winrun Winter-max A1 WR22 (známka 5,5), které zcela propadly při testech na mokré vozovce. Totéž platí pro modely o rozměru 215/55 R17, jako je Davanti Wintoura+ (5,3), Kenda Wintergen 2 KR501 (4,9) a Triangle WinterX TW401 (4,8). Tyto pneumatiky sice uspěly v některých aspektech, ale jejich nedostatky je činí nebezpečnými, zejména na mokrých silnicích.

Také německý autoklub ADAC vydal test zimních pneumatik, který hodnotil 28 modelů ve dvou rozměrech – 205/55 R16 pro auta nižší střední třídy (např. VW Golf, Škoda Octavia) a 215/55 R17 pro kompaktní SUV (např. Škoda Karoq, Hyundai Kona). Čtyři pneumatiky v testu zcela selhaly, zatímco sedm dalších nepřesvědčilo. ADAC také varuje, že od 1. října Německo a Slovensko již neuznávají pneumatiky označené M+S jako vhodné pro zimní provoz, požadují pneumatiky s alpským symbolem.

Pokud stále používáte zimní pneumatiky pouze s označením M+S, v Německu a na Slovensku s nimi od nynějška nebudete moci jezdit na sněhu, ledu nebo rozbředlém sněhu. Pro tento typ podmínek je nyní vyžadováno, aby pneumatiky nesly alpský symbol, jinak vám hrozí pokuta.

Od ledna 2018 se v Německu zimní pneumatiky označené pouze symbolem M+S již neprodávají. V Česku se zatím žádné změny neplánují a pneumatiky s tímto označením lze nadále používat i během povinného období zimní výbavy.

"Všechny modely testované v roce 2024 mají samozřejmě alpský symbol. To z nich ale nedělá dobré zimní pneumatiky," upozorňuje ADAC.

Témata:  pneumatiky zimní pneumatiky auto

Související

Aktuálně se děje

10:18

Rusko poprvé v historii poslalo na Ukrajinu mezikontinentální balistickou raketu

Podle serveru CNN Rusko ve čtvrtek ráno podniklo útok na město Dnipro za použití mezikontinentální balistické rakety (ICBM). Útok zahrnoval také balistickou raketu X-47M2 Kinzhal a sedm řízených střel.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy