reklama

Předvánoční tržby českých internetových obchodů by se podle APEK letos měly zvýšit zhruba o pět miliard na 50 miliard Kč. Za celý rok se tak objem trhu zvýší přibližně o 15 procent.

Čeští zákazníci nakupují on-line tradičně i knihy (38 procent), oblečení a obuv (36 procent) a produkty pro zdraví a krásu včetně parfémů a kosmetiky (35 procent).

"Často jde o levnější kategorie zboží, a četnost prodejů tak neznamená nutně nejvyšší obraty," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. K nim přispěje podle něj prodej elektroniky a mobilů.

Většinu dárků plánuje podle průzkumu koupit v e-shopech 37 procent zákazníků, kteří spadají do internetové populace. Alespoň část vánočních nákupů pořídí 41 procent dotázaných a osm procent nakoupí pouze v kamenných obchodech. Na poslední chvíli shání dárky 14 procent lidí.

První adventní neděli bude tento pátek předcházet marketingová akce zaměřená na slevy takzvaný černý pátek (Black Friday). Ten ale v minulých letech některé e-shopy zneužívaly a při akce tvrdily, že původní ceny produktů byly vyšší, aby uměle navýšily i propagované slevy. Do boje proti klamání zákazníků se pustil start-up Apify, který vyvinul bezplatnou službu Hlídač Shopů. Letos monitoruje na základě poptávky ze strany spotřebitelů 13 e-shopů, kromě Alzy nově třeba Datart, Notino nebo Kasa.cz. Zákazník si navíc může ověřit cenu přímo na webu Hlídače Shopů. Jednoduše tak zjistí, kde je sleva nadhodnocená.

Listopadový průzkum České bankovní asociace také ukázal, že Češi si o půjčkách na vánoční dárky myslí, že jsou špatný nápad. Přes dvě třetiny z nich by si na Vánoce úvěr nevzalo. Půjčku plánuje sedm procent Čechů, kteří ji využijí zejména na nákup spotřební elektroniky a hraček.