reklama

Spěcháte do práce nebo do školy a autobus stále nikde. Tentokrát to ovšem není zpoždění, ale autobus vůbec nepřijede, nemá s ním totiž kdo jet. Kritická je situace v Praze a Středočeském kraji. "Každý pracovní den se lidé nedočkali několika desítek spojů," řekl mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal. Potvrzuje to i odborový předák ve společnosti BusLine Jiří Kuchynka: "Jezdit musí i údržbáři. Každý, kdo má řidičák jezdí."

V tuto chvíli se u nás nabízí téměř sedm tisíc volných míst pro řidiče nákladních aut, tramvají a převážně autobusů. Tam je situace už kritická a ty důvody jsou zjevné. Hlavně jde o peníze. Pokud některý z řidičů bere 95 korun na hodinu hrubého, platí mezi kolegy za boháče. Druhým důvodem je pracovní doba.

"Vyjedu od pondělí do pátku v pět ráno, vracím se ve čtvrt na deset večer. Ráno jdu do práce - děti spí, přijdu večer, děti spí. Běžně mám na výplatní pásce až 350 odpracovaných hodin," řekl TV Nova jeden z řidičů. Ne snad, že by řidiči seděli šestnáct hodin denně za volantem - polovinu spolknou čekací doby, honorované sotva polovinou běžné hodinové hrubé mzdy.

Řidiči mluví o bezvýchodné situaci, pokud se prý u zaměstnavatele ozvou, dostanou odpověď - že na jejich místo čekají řidiči z východu, pro které je devadesát korun hrubého krásný plat. Drtivá většina řidičů je navíc starší padesáti let. Podle odborářů je tak jen otázkou času, kdy autobusy nebude chtít řídit nikdo.