Praha - Nedostatek řidičů autobusů donutil některé společnosti k rušení pravidelných spojů. Desítek spojů se každý pracovní den nedočkají lidé například v Praze nebo v jižní části Středočeského kaje. Dopravcům chybí už tisíce řidičů a situace se stále zhoršuje. Nízké platy a neúnosná pracovní doba, to jsou hlavní důvody jejich odchodů.
Spěcháte do práce nebo do školy a autobus stále nikde. Tentokrát to ovšem není zpoždění, ale autobus vůbec nepřijede, nemá s ním totiž kdo jet. Kritická je situace v Praze a Středočeském kraji. "Každý pracovní den se lidé nedočkali několika desítek spojů," řekl mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal. Potvrzuje to i odborový předák ve společnosti BusLine Jiří Kuchynka: "Jezdit musí i údržbáři. Každý, kdo má řidičák jezdí."
V tuto chvíli se u nás nabízí téměř sedm tisíc volných míst pro řidiče nákladních aut, tramvají a převážně autobusů. Tam je situace už kritická a ty důvody jsou zjevné. Hlavně jde o peníze. Pokud některý z řidičů bere 95 korun na hodinu hrubého, platí mezi kolegy za boháče. Druhým důvodem je pracovní doba.
"Vyjedu od pondělí do pátku v pět ráno, vracím se ve čtvrt na deset večer. Ráno jdu do práce - děti spí, přijdu večer, děti spí. Běžně mám na výplatní pásce až 350 odpracovaných hodin," řekl TV Nova jeden z řidičů. Ne snad, že by řidiči seděli šestnáct hodin denně za volantem - polovinu spolknou čekací doby, honorované sotva polovinou běžné hodinové hrubé mzdy.
Řidiči mluví o bezvýchodné situaci, pokud se prý u zaměstnavatele ozvou, dostanou odpověď - že na jejich místo čekají řidiči z východu, pro které je devadesát korun hrubého krásný plat. Drtivá většina řidičů je navíc starší padesáti let. Podle odborářů je tak jen otázkou času, kdy autobusy nebude chtít řídit nikdo.
Související
16. června 2024 12:34
14. května 2024 21:56
13. května 2024 21:53
29. ledna 2024 19:19
17. července 2023 19:01