reklama

V souvislosti s vysokou inflací a všeobecným zdražováním Invia příští rok předpokládá pokles prodejů. Lidé budou pečlivěji zájezdy vybírat a možná častěji budou volit vlastní dopravu, uvedl Tůma.

České CK podle něj klienty mnohem více opečovávají, prakticky je doprovázejí na každém kroku. "Má to samozřejmě nějakou cenu," řekl. U německých CK, které mohou pobyt nabídnout levněji, ale musejí lidé počítat s tím, že se budou muset například sami on-line registrovat v hotelu nebo budou muset delegáta hledat, třeba mu zavolat, podotkl.

Na rozdíl od doby před 20 lety, kdy se lidé museli spolehnout na informace od CK, dnes mají mnohem více možností si vše překontrolovat. "Dnes mají klienti předem vše nastudováno. Hotel a jeho okolí si překontrolují na satelitních mapách, pročtou si recenze," řekl dále Tůma.

Češi mají podle Tůmy největší zájem o pobyt ve čtyřhvězdičkových hotelech, letos ale významně stoupl zájem o pětihvězdičkové. Mnohem vyšší poptávka je také po službě ultra all inclusive. Tůma to přičítá faktu, že lidé poslední dva roky kvůli omezením v souvislosti s pandemií necestovali a podařilo se jim tak i uspořit více peněz.

Vyšší ceny energií či pohonných hmot se do ceny zájezdů podle Tůmy zatím propsaly jen mírně, zdražily asi o 15 procent. Stejný, možná i vyšší růst ale může následovat příští rok, uvedl.

V předkrizovém roce 2019 Invia v sedmi zemích, kde celá skupina působí, odvezla podle Tůmy na dovolenou tři miliony lidí. Se stejným počtem počítá letos. Tůma upozornil, že se jedná o návrat z velkého propadu. "V prvním roce pandemie jsme byli zhruba na čtvrtině roku 2019, loni na třetině. Pro příští rok si vzhledem k současnému dění rozhodně nemůžeme plánovat růst. Spíše počítáme s propadem, který by mohl být kolem deseti až 15 procent," řekl.

Čeští zákazníci mohou u Invie vybírat z nabídky 100 českých, 75 maďarských, zhruba 40 slovenských, 15 německých a tří polských CK. Na začátku fungování agentura spolupracovala podle Tůmy se 150 českými CK, nejvíce jich měla zhruba před deseti lety, a to asi 250.

"V posledních letech jsme se posunuli k tomu, že nespolupracujeme úplně s každým," řekl. Doplnil, že ale šíře nabídky nezávisí na počtu CK. Roste trend takzvaných dynamických tour operátorů, kteří nemají jako klasické CK koupené kapacity předem, ale skládají je z aktuální dostupnosti a požadavků zákazníka. Tím je podle Tůmy k dispozici nepřeberné množství pobytů.