Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Česko se vydá cestou masivní digitalizace. Fiala prozradil, co vše půjde vyřídit online

Petr Fiala
Petr Fiala
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Digitalizace veřejné správy v České republice se v posledních letech dynamicky rozvíjí a v roce 2025 přinese další revoluční změny. Stát představí řadu nových digitálních služeb, které usnadní život občanům i podnikatelům. Mezi nejvýznamnější inovace patří možnost online vyřízení mateřské, ošetřovného, žádosti o zprostředkování zaměstnání či podpory v nezaměstnanosti. Rovněž bude možné elektronicky ohlásit ztrátu občansého průkazu nebo nahlásit narození dítěte.

Na tiskové konferenci představili tyto plány premiér Petr Fiala, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan, místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a ministr dopravy Martin Kupka.

Premiér Fiala zdůraznil, že digitalizace za vlády jeho kabinetu dosáhla značného pokroku. „Když naše vláda nastoupila do úřadu, prakticky kvůli všemu jste museli na úřad a trávit hodiny ve frontě. Dnes je situace úplně jiná a řadu věcí lze zařídit online. Digitalizujeme mnohem lépe než Německo a v příštím roce v tom budeme pokračovat,“ prohlásil premiér.

Mezi služby, které lze již nyní vyřídit online, patří například žádosti o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, podání daňového přiznání či vyřízení důchodů. Od ledna 2025 budou tyto možnosti dále rozšířeny.

Jurečka uvedl, že Česká správa sociálního zabezpečení bude od tohoto data plně digitalizovaným úřadem, přičemž poslední agendy, jako jsou mateřská dovolená a ošetřovné, budou zcela dostupné online. „Skončí tak běhání s papíry od doktora. Z 95 % pak budou digitalizovány agendy Ministerstva práce a sociálních věcí,“ dodal Jurečka.

Klíčovou roli v digitalizaci bude hrát Klientská zóna Jenda, která umožní nejen vyřízení žádosti o zprostředkování zaměstnání a podpory v nezaměstnanosti, ale i další agendy. V červenci 2025 bude spuštěn pilotní projekt Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, který by měl značně ulevit firmám.

Ministerstvo vnitra spustí v únoru 2025 nový portál s digitálními formuláři, které budou předvyplněny daty dostupnými ve státních systémech. „Díky tomuto portálu půjde snadno online vyřídit 114 služeb ministerstva, jako například ohlásit ztrátu občanského průkazu, změnit adresu pro doručování písemností nebo nahlásit narození dítěte,“ uvedl Rakušan. Ministerstvo rovněž pokračuje v digitalizaci dalších oblastí, jako je správa voleb, e-Matrika či systémy pro zbraňovou a cizineckou agendu.

Portál dopravy, který již nyní nabízí desítky online služeb, bude v roce 2025 obohacen o další funkcionality. Mezi novinky patří notifikace o blížících se technických kontrolách přes SMS nebo e-mail, informace o povinném ručení, platnosti dálniční známky či počet předchozích vlastníků vozidla.

Počátkem roku bude možné elektronicky požádat o vydání karty řidiče nebo řidičského průkazu s vyznačením profesní způsobilosti. Ministr Martin Kupka dodal, že se plánuje zavést možnost doručování hotových řidičských průkazů přímo občanům.

V oblasti zdravotnictví bude spuštěna evidence započitatelných doplatků na léky v rámci aplikace eRecept. Rovněž se plánuje zavedení portálu pacienta a lékaře, který usnadní sdílení zdravotnických dat a komunikaci mezi pacienty a zdravotnickými zařízeními. 

Témata:  digitalizace Petr Fiala (ODS)

Související

Aktuálně se děje

11:27

Kam se poděl padlý prezident Sýrie? Rusko poprvé otevřeně promluvilo o Asadovi

Bývalý syrský prezident Bašár al-Asad byl podle ruského náměstka ministra zahraničí Sergeje Rjabkova převezen do Ruska po rychlém pádu režimu. Tento krok má demonstrovat ochotu Ruska poskytovat ochranu spojencům v mimořádných situacích. Rjabkov v rozhovoru pro NBC News uvedl, že Asad je nyní v bezpečí a Rusko nebude spolupracovat s Mezinárodním trestním soudem (ICC), aby ho vydalo k soudu, protože ani Rusko, ani Sýrie neuznávají jurisdikci ICC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Záchranáři v akci, ilustrační fotografie

Česko plánuje lepší pokrytí leteckou záchrankou. Vláda schválila plán boje s korupcí

Letecká záchranná služba bude mít od roku 2029 jedenáct základen namísto současných deseti a ze šesti na osm se rozšíří i počet základen, které budou fungovat v nepřetržitém provozu. Plán na zabezpečení činnosti letecké záchranné služby po roce 2028 schválila vláda ve středu. Odsouhlasila také parametry dotačního a úvěrového programu Živel 3, který má pomoci občanům i obcím s obnovou obydlí zničených zářijovými povodněmi.