Podle dnes zveřejněných dat ministerstva vnitra byla v Česku udělena dočasná ochrana 353 412 lidem z Ukrajiny, v pondělí jich přibylo 2097. Cizinecké policii se přihlásilo více než 257 tisíc osob, dalších 2671 jen za včerejší den. 

Kabinet premiéra Petra Fialy (ODS) minulý týden projednal novelu zákona o pobytu uprchlíků z Ukrajiny v Česku, nazývaného lex Ukrajina. Úprava explicitně odmítne dočasnou ochranu občanům Evropské unie. Prodlouží lhůtu na vyřízení žádosti o dočasnou ochranu na 60 dní a zároveň zkrátí dobu, dokdy musí uprchlík nahlásit změnu pobytu z 15 dnů na tři dny.

Nově budou muset žadatelé o dočasnou ochranu z Ukrajiny prokázat, že mají zajištěné ubytování, pokud nebudou mít bydlení zprostředkované krajským asistenčním centrem. Novela obsahuje také zkrácení nároku uprchlíka na zdravotní pojištění.

Počty uprchlíků cestujících vlaky do ČR klesly na desetinu, stejný počet odjíždí

Počty uprchlíků z Ukrajiny cestujících po železnici do Česka po třech měsících války na Ukrajině klesly na zhruba desetinu množství z prvních týdnů v únorů a březnu. Celkově jde o 5000 až 7000 lidí, přibližně stejný počet z Česka naopak odjíždí do zahraničí. Vyplývá to z informací dopravců pro ČTK.

Situace na železnici se podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského v posledních týdnech ustálila a počty přijíždějících běženců do Česka se nyní výrazněji nemění. Upozornil, že počty přijíždějících a odjíždějících utečenců jsou nyní přibližně vyrovnané, část uprchlíků se vrací zpět na Ukrajinu, další pokračují z Česka v cestě na západ Evropy.

Od vypuknutí války čeští dopravci přepravili do ČR více než 150.000 uprchlíků, přesná čísla za tři měsíce nejsou k dispozici. Největší nápor cestujících dopravci zaznamenali v prvních týdnech války, v dubnu začal jejich počet postupně klesat. V úvodních týdnech války dopravci vypravovali pro uprchlíky speciální vlaky, nyní stačí pravidelné mezistátní linky. Podle Českých drah, které nyní přepravují drtivou většinu běženců, se už nevyskytují ani problémy s přeplněností spojů a kapacita vlaků je v současnosti dostačující.

Nákladní dopravci začali také přepravovat některé strategické suroviny z Ukrajiny. Ta nyní nemůže kvůli ruské invazi vyvážet například obilí po moři, musí proto k vývozu více využívat železnic. Podle serveru Zdopravy.cz český státní železniční nákladní dopravce ČD Cargo odvezl první vlak s kukuřicí z Ukrajiny do německého přístavu Brake. Odtud zásilka zamíří lodí do Egypta.