reklama

Vláda od pondělí na tři týdny výrazně omezí pohyb osob. Pro cesty do zaměstnání mimo okres bude potřeba například potvrzení zaměstnavatele, pro cesty k lékaři či na úřady mimo okres pak čestné prohlášení nebo formulář s místem, časem a cílem cesty.

"Vzhledem k novým opatřením, která významně omezují volný pohyb, se přizpůsobíme poptávce a je možné, že dojde k omezení spojů, jejichž počet je již proti normálnímu stavu dlouhodobě snížen. Očekáváme, že se novým opatřením, která sníží zájem o cestování, přizpůsobí i kompenzace pro sektor dopravy, který je krizí silně zasažen," řekl dnes ČTK mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

České dráhy (ČD) budou podle mluvčího Roberta Pagana železniční dopravu nadále zajišťovat v rozsahu požadovaném objednateli. "V případě dálkové dopravy jde o ministerstvo dopravy, v případě regionální dopravy o příslušné kraje, respektive organizátory dopravy. V současné době jezdí spoji ČD v průměru asi 50 procent cestujících v porovnání s běžným stavem bez pandemie," uvedl Pagan.

Změny vládních opatření sleduje také autobusový dopravce FlixBus. "Prozatím se nechystáme více omezit aktuální provoz vnitrostátních spojů FlixBusu v Česku. Na základě výjimky je stále možné cestovat mezi regiony za účelem pracovních cest. Situaci a změnu poptávky po cestování průběžně vyhodnocujeme. O případných změnách v nabídce spojů budeme zákazníky včas informovat," uvedla mluvčí firmy Martina Čmielová.

K žádným změnám zatím nepřistupuje ani RegioJet. "Situaci budeme samozřejmě sledovat. Co se týče spojů na nejbližší dny, zejména nedělních, tak tam k žádným změnám nedochází," sdělil dnes ČTK mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Například ve vlacích Leo Express mají nyní cestují k dispozici zdarma dvě chirurgické roušky. "Od pondělí bude nutná ochrana na úrovni minimálně FFP2, která je na vlaku v prodeji za 19 korun a senioři nad 65 let ji mají od Leo Expressu k dispozici zdarma. Palubní personál je již týden vybavený ochranou úrovně FFP2 a pro zaměstnance jsme poptali testovací sady pro testování přímo u nás ve společnosti," dodal Sedlařík.

Rok koronavirové krize podle vyjádření dopravců z tohoto týdne způsobil železniční dopravě v Česku výrazný pokles počtu cestujících a stamilionové až miliardové výpadky příjmů. Ve vlacích nyní jezdí okolo 30 procent původního stavu cestujících, nová opatření situaci ještě ztíží. Krize po celý rok také kvůli nízké poptávce omezila část provozu.

Krize také změnila některé podmínky pro cestování na železnici. Dopravci za desítky milionů korun provádějí ochranná opatření, která by měla zamezit šíření viru. Jde především o častější čištění a dezinfikování vlaků, čištění vzduchu a další.