Cílem navrhovaných změn má být efektivnější postih nejnebezpečnějších přestupků, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení postihu u banálních přestupků. Bodový systém začal v Česku platit 1. července 2006. Maximum 12 trestných bodů nasbíralo jen za prvních deset let jeho fungování 70.000 řidičů, zhruba procento všech registrovaných šoférů.

Možnost řídit vozidlo pod dohledem mentora od 17 let má přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností, a právě přítomnost mentora-zkušeného řidiče může pomoci osvojit si správné návyky za volantem. V případě řidičského průkazu na zkoušku jde o preventivní opatření pro začínající řidiče. Bude mít praktickou i psychologickou část.

Návrh novely schválila v roce 2020 předchozí vláda Andreje Babiše (ANO). Poslanci jej ale nestihli do konce minulého funkčního období Sněmovny schválit.