reklama

"Hlavním cílem je umožnit žákům vykonat ve vybraných oborech na konci 3. ročníků závěrečnou zkoušku příslušného tříletého oboru středního vzdělávání s výučním listem a umožnit těmto žákům získat důležitý kvalifikační doklad - výuční list," píše se v návrhu.

Zkušenosti z testování podle materiálu ukazují, že žáci oborů středního vzdělávání s maturitní zkouškou jsou schopní si během čtyřletého studia osvojit i dovednosti doplňkového oboru zakončeného výučním listem. Ve čtvrtém ročníku si poté doplní chybějící kompetence pro středoškolský obor s maturitou.

Například ve čtyřletém maturitním oboru autotronik, který je zaměřený na přípravu vysoce kvalifikovaných pracovníků pro diagnostiku stavu a opravy motorových vozidel, budou moct podle úřadu ve třetím roce udělat závěrečnou zkoušku pro povolání autoelektrikáře a žáci v maturitním oboru mechanik seřizovač zkoušku pro obráběče kovů.

Oba doklady bude možné získat například i u oborů hutník, mechanik stojů, seřizovač, optik, puškař a elektrotechnik. Maturanti z oboru oděvní technik mohou získat výuční list jako krejčí, operátoři dřevařské a nábytkářské výroby jako truhláři, studenti gastronomie se vyučí také v oboru kuchař - číšník a optici v oboru jemný mechanik.

Podle náměstka pro řízení vzdělávání ministerstva školství Václava Pícla tento model umožňuje širší uplatnění absolventů na trhu práce. Zájem o něj mají střední školy i zaměstnavatelé, řekl loni v prosinci. Zaměstnavatelé i školy si přitom dlouhodobě stěžují na nedostatek zájemců o řemesla a jiné technické obory.

Postupné zakončení vzdělávání v některých učňovských a maturitních oborech považuje ministerstvo za vyzkoušený. Pokusné ověřování se na školách koná od roku 2012. V současnosti se ho účastní 63 středních škol. V Česku bylo ve školním roce 2018/2019 roce podle údajů ministerstva 509 učilišť, která nabízela obory s výučním listem a 1025 škol se čtyřletými maturitními obory.

Odborníci dlouhodobě upozorňují na vysokou neúspěšnost učňů u maturitních zkoušek. Například letos na jaře nezískalo maturitní vysvědčení na učilištích 42,5 procenta maturantů, kteří ji dělali poprvé. Celková čistá neúspěšnost prvomaturantů byla 23,7 procenta. Středoškoláci mohou zkoušku dvakrát opakovat. Ani na třetí pokus neuspějí podle Cermatu asi čtyři procenta. Pokud žák maturitní zkoušku neudělá a nemá ani výuční list, roky na střední škole se mu do vzdělání nezapočítají. U těchto oborů budou mít aspoň výuční list.

Loading...
reklama